كلاس مجازي
کلاس مجازی کلاس زندگی در دنیای اطلاعات

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

قدرت گرفته از فیدبرنر


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/۳٠

منبع خبر انلاین

جامعه > آموزش  - اختلاف نظر بین کسانی که نگران پدیده مهاجرت نخبگان هستند و موضعگیری جدید وزیر علوم که این پدیده را جنجال رسانه ای می داند، با آماری ارائه شده از سوی مراجعی مانند "صندوق بین المللی پول" قابل بررسی بیشتر است.

برخی از مسئولان، می گویند ایران دارای بالاترین رده مهاجرت نخبگان در دنیاست و بعضی دیگر از جنجال رسانه ای این موضوع خبر می دهند. اختلاف نظر بین کسانی که نگران  این پدیده هستند و موضعگیری جدید وزیر علوم که این پدیده را جنجال رسانه ای می داند، با آماری ارائه شده از سوی مراجعی مانند "صندوق بین المللی پول" قابل بررسی بیشتر است.

در جداول زیر، برخی واقعیتها از جامعه نخبه گان کشور  ارائه شده است.

(منبع: صندوق بین المللی پول و اداره گذرنامه کشور)



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٧

برگرفته از" مرکز تحقیقات صدا و سیما

بنجامین پیج، رابرت شاپیرو، گلین دیمسی

 بنجامین پیج، رابرت شاپیرو و گلن دیمسی معتقدند نارسایی ها و نقاط ضعف طرحهای تحقیقاتی مشخص می کند که چرا بسیاری از مطالعات که در مورد تاثیر رسانه ها بر افکار عمومی صورت گرفته، اثرات عمیق و بنیادی برجسته سازی را آشکار نمی کند. این نویسندگان خاطرنشان می کند که اکثر طرحهای تحقیقاتی ببیشتر بر شکل گیری افکار عمومی در مورد رویداد یا دسته ای رویدادهای خاص متمرکز می شوند تا بر افکار و نظراتی که در بلند مدت و با چندگانگی محرکهای رسانه های شکل می گیرد. محققان به ندرت پایه تحقیقاتشان را تا آنجا بسط می دهند که به آنها اجازه دهد افکار عمومی قبل از مواجهه با اخبار را نیز مورد سنجش قرار دهند. آنها معمولاً نمی توانند جاذبه ها، شیوه های ارائه و منابع مطالب خبری را مورد تحلیل قرار دهند.

 

من شّرِ ما خَلَق را از لولی دیوانه:::شالیز بخوانید.



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٧

برگرفته از: مدیا نیوز

 

روزنامه اعتماد، دکتر جعفر اسحاقی - رسانه های خبری نظیر روزنامه، مجله، کتاب، رادیو، تلویزیون و اینترنت به عنوان یکی از نهادهای مهم جامعه با تاثیری که بر طرز فکر و آرا و دیگر ابعاد زندگی بشر دارند، واقعیت سیاسی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق می کنند. این وسایل ارتباطی تعیین کننده چشم انداز ما از جهان هستند.

 

من شّرِ ما خَلَق را از لولی دیوانه:::شالیز بخوانید.



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٧

برگرفته از: پژوهشکده‌ی باقرالعلوم

افکار عمومی، عکس العمل بخش عمده‌ای از جامعه است، در برابر حوادثی که برای جامعه رخ می‌دهد، و بیشتر ناشی از احساس است  تا استدلال. برخی اندیشمندان نیز گفته‌اند؛ افکار عمومی چیزی جز صدای مردم نیست که با پویایی توانمند خود، سرنوشت جامعه‌ها را رقم می‌زند. بنابراین می‌توان گفت: افکار عمومی، مجموعه افکار فردی است که در یک شرایط روانی و فضای اجتماعی خاص متعدد و منسجم می‌گردد، به گونه‌ای که با از بین رفتن آن شرایط و فضای جمعی، افکار عمومی متعدد و منسجم نیز از بین خواهد رفت.

  افکار عمومی گروههای مختلف جامعه نسبت به امری خاص، مانند: پدیده‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ...دارای جلوه‌های مثبت یا منفی است؛ که گاهی با ابزار و وسایل ارتباط جمعی مانند روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون، منعکس می‌شوند و گاهی نیز انعکاس نمی‌یابند.



ادامه سخنم ...

ارتباط دغدغه ذهنی بشر از سپیده دم تاریخ تاکنون:ارتباط برقرار کردن، از آغاز جهان هستی، بعنوان نیاز طبیعی انسان در تعامل با دیگران همواره مورد بحث بوده است، بسیار مباحث و گفته‌ها در این مورد آمده و بعد از این نیز خواهد آمد، در واقع برآیند تعاریف مختلف گویای آن است که هر کسی از دیدگاه خود به تعریف ارتباط و ویژگی‌ها و شرایط برقراری آن می‌پردازد،

اما آنچه مسلم است بی‌تردید پیام همه این نوشته‌ها، دیدن، شنیدن، درک و پذیرش روح انسان از سوی طرفین است و آنگاه یک ارتباط انسانی برقرار شده است. در همة زمان‌ها، در همة فرهنگ‌ها و در همة ملیت‌ها، و با همه شرایط اجتماعی متفاوت در جای جای جهان هستی، ارتباط و چگونگی و چرایی برقراری آن همواره مورد بحث و مباحثه قرار گرفته است. و در شرایط اجتماعی متفاوت، قالب‌های برقراری ارتباط هم مختلف بوده است، اما هدف همة این ارتباطات همواره برقراری ارتباطی انسانی بوده است.

 

من شّرِ ما خَلَق را از لولی دیوانه:::شالیز بخوانید.



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٧

برگرفته از سایت نهضت سواد آموزی

قبل از انقلاب
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امر آموزش عمومی و سوادآموزی بزرگسالان توسط سازمان‌های متعدد با عناوین مختلف از سال 1315 دنبال شد این سازمان‌ها عبارتند از :
1- سازمان تعلیمات اکابر (1320-1315)
2- سازمان آموزش سالمندان (1335-1332)
3-سازمان آموزش بزرگسالان (1343-1335)
4-کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی(1355-1343)
5-سازمان جهاد ملی سوادآموزی (1357-1355)

     وجه مشترک همه این سازمان ها استفاده از اوقات فراغت مدارس روزانه و در عصرها و برای برای آموزش سوادآموزی بود. به‌علاوه همه این سازمانها دارای عمری کوتاه و زودگذر بوده‌اند.
در این سالها از نیروهای متعدد مانند سپاه‌دانش – معلمان مدارس روزانه و … در زمینه آموزش بیسوادان استفاده شد.

 

من شّرِ ما خَلَق را از لولی دیوانه:::شالیز بخوانید.



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٤

This post is part of our ReadWriteEnterprise channel, which is a resource and guide for IT managers and technologists in the Enterprise. The channel is sponsored by Intel and Microsoft. As you're exploring solutions for your enterprise, check out this helpful resource from our sponsors: All New 2010 Intel Core vPro Processors and Microsoft Office 2010: Your Best Choice for Business PCs

Gartner released its Hype Cycles 2010 report in August, and I've been meaning to post about it ever since. Audrey recently covered it from a cloud computing angle Marshall just covered it from a consumer perspective. So I thought it was about time to give it a look from an enterprise perspective.

Marshall rightly criticizes the report, but Gartner is an IT focused company and its enterprise predictions are generally better than its consumer and other predictions.



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٤

برگرفته از یک پزشک

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۸۹

Gartner یه نمودار بسیار جالب در مورد فناوری‌هایی که در سال ۲۰۱۰ خود را مطرح بوده‌اند، منتشر کرده است.

باید اندکی در این نمودار جالب تعمق کنید. فناوری‌هایی که در قله این منحنی قرار دارند، آنهایی هستند که در سال ۲۰۱۰ بیش از همه در موردشان صحبت شده است و رخ نموده‌اند. آنهایی که در سمت چپ هستند، آنهایی هستند که تازه به‌کارگیری از آنها کلید خورده است.

در این نمودار مشخص شده است که تخمین کارشناسان در مورد زمان به بازار آمدن این فناوری‌ها جهت استفاده عموم چه زمانی است.

کمی به این نمودار دقت کنید؟ چند درصد مردم ما و یا اصا دانشگاهیان ما برای یک بار هم شده، نام این فناوری‌ها به گوششان خورده و یا اصلا می‌دانند، چنین چیزهایی هم هستند؟ و چه زمانی ما عملا می‌توانیم جلوه‌هایی از این فناوری‌های جالب را در زندگی‌مان احساس کنیم؟!

این نمودار، نمودار هیچان‌انگیزی است و نشان می‌دهد که در عرض یک دهه آینده فناوری چقدر زندگی انسان‌ها را عوض خواهد کرد.

منبع



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٠

برگرفته از یک پزشک

دو روزی بود که اگر به صفحه اول گوگل می‌رفتید، بادکنک‌هایی را می‌دید که با عبور نشانگر «موس» از روی آنها، تکان می‌خوردند و وقتی نشانگر را از رویشان برمی‌داشتید، لوگوی گوگل را می‌ساختند، معلوم بود که خبری در راه است و گوگل می‌خواهد سر به سرمان بگذارد!

سرانجام روی چهارشنبه، خبر هیجان‌انگیز اعلام شد و معلوم شد که گوگل جستجوی بی‌درنگ یا Google Instant را راه انداخته است.

گوگل یک بار دیگر با رو کردن یک ویژگی دیگر ثابت کرد که هنوز دست بالا را در میان موتورهای جستجو دارد، ویژگی جدید به صورت مختصر و مفید این است که در هنگام تایپ کردن کلیدواژه‌های مورد نظر، بلافاصله نتایج جستجو تا همان جا که تایپ کرده‌اید، نمایش داده می‌شوند.



ادامه سخنم ...

برگرفته از : vooria.com
دیباچه : برای انجام این کار باید تقریبا تمامی رشته های متنی ( با توجه به هدف شما ) را پیدا کنید و ترجمه کنید !! معمولا در افزونه های استاندارد این رشته ها در دو تابع به نام های ” __ ” و ” _e ” قرار دارند این دو با هم اندکی تفاوت دارند که برای کار ما مهم نیست و در افزونه های غیر استاندارد از این توابع به این شکل استفاده نشده است .

برای شروع کار ، به این روش عمل میکنیم :



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/۸
گای دویچر، در روزنامه «هرالد تریبیون» در مقاله‌ای با عنوان «آیا زبان شما چگونگی فکر شما را شکل می‌دهد؟» می‌نویسد: پژوهش‌های چندسال اخیر نشان می‌دهد که هنگامی که ما زبان مادری خود را می‌آموزیم همراه آن رفتارهای فکری مشخصی را هم یاد می‌گیریم و این رفتارهای فکری تأثیر مهمی در شکل‌گیری نوع تجربیات ما از جهان پیرامون دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر زبان به خاطر ساختار ویژه‌ای که دارد متکلمانش را ناچار می‌کند در افکار خود رفتارها و چارچوب‌های مشخصی را دنبال کنند.

برای نمونه هنگامی که کسی به زبان انگلیسی می‌گوید: «I spent yesterday evening with a neighbor» (دیروز عصر با یکی از همسایه‌ها بودم) این اجازه را داشته که مشخص نکند همسایه‌اش زن بوده یا مرد. اما اگر کسی همین جمله را بخواهد در زبان آلمانی یا فرانسوی بیان کند به‌ناچار معلوم می‌شود که جنسیت همسایه‌اش چه بوده، زیرا برای نمونه در آلمانی واژه همسایه مرد (Nachbar) با همسایه زن (Nachbarin) تفاوت دارد و واژه‌ای خنثی برای همسایه وجود ندارد.

زبان‌هایی مانند آلمانی و فرانسوی که واژه‌ها در آن‌ها دارای حروف تعریف مذکر و مؤنث و پسوندهای جنسیتی هستند، متکلمانِ خود را ناچار می‌کنند تا در صحبت‌ها، جنسیت همسایه، معلم، دوست و دیگر افراد را لو بدهند ولی گروهی دیگر از زبان‌ها که دستور زبان جنسیت‌نما ندارند این‌طور نیستند.

از سوی دیگر، زبانی مانند انگلیسی، فرد را ناچار می‌کند تا در بازگویی خبری مانند «خوردن شام با همسایه» حتماً زمان رخ دادن این عمل را هم در جمله بگنجاند. در فعل‌های انگلیسی ناچاریم زمان رخ دادن عمل «گذشته، حال، آینده» را مشخص کنیم ولی برای نمونه در زبان چینی چنین نیست و در این زبان برای همه زمان‌ها فقط یک شکل از فعل به‌کار می‌رود.

هنگامی که زبان شما دائماً شما را مجبور می‌کند تا داده‌های مشخصی را در گفتار خود بگنجانید در واقع دارد توجه شما را به جزئیات مشخصی از جهان پیرامون جلب می‌کند. چینی‌ها نیاز ندارند در موقع توصیف هر عمل، به زمان رخ دادن آن هم فکر کنند.

چارچوب‌هایی که زبان برای فکر افراد تعیین می‌کند از همان خردسالی بر روی نوع تفکر، احساسات، خاطره‌ها و تجربیات افراد هم تأثیر می‌گذارد.

اگر برای نمونه دوباره به مسئله جنسیت در زبان نگاه کنیم می‌بینیم که وقتی از نظر گرامری برای یک شیء در یک زبان، جنسیت مشخصی تعریف می‌شود نوع حس و نگاه متکلمان آن زبان به آن شیء تفاوت می‌کند.

پل در آلمانی (die Brücke) از نظر دستوری مؤنث است و حرف تعریف مؤنث می‌گیرد در حالی که واژه پل در زبان اسپانیایی (el puente) مذکر با حرف تعریف مذکر است. زمانی که در پرسشنامه‌ای از آلمانی‌زبان‌ها در مورد حس و نظرشان در خصوص پل‌ها سؤال شد آن‌ها پل را شیئی «باریک‌اندام و آراسته» توصیف کردند و در همان پرسشنامه، اسپانیایی‌زبان‌ها پل را «شیئی قدرتمند» نامیدند.
برای نمونه، پل در آلمانی (die Brücke) از نظر دستوری مؤنث است و حرف تعریف مؤنث می‌گیرد در حالی که واژه پل در زبان اسپانیایی (el puente) مذکر با حرف تعریف مذکر است.

زمانی که در پرسشنامه‌ای از آلمانی‌زبان‌ها در مورد حس و نظرشان در خصوص پل‌ها سؤال شد آن‌ها پل را شیئی «باریک‌اندام و آراسته» توصیف کردند و در همان پرسشنامه، اسپانیایی‌زبان‌ها پل را «شیئی قدرتمند» نامیدند.

احساسات ویژه‌ای که گویش‌وران زبان‌هایی مانند آلمانی و اسپانیایی به خاطر «جنسیت» دستوری کلمات نسبت به هر شیء پیدا می‌کنند به طور کامل برای یک انگلیسی‌زبان ناشناخته است زیرا انگلیسی، زبانی است تقریباً بدون جنسیت.

یک اتاق و دو واقعیت

حوزه‌ای که نفوذ زبان بر ذهن، خود را بیش از همه نشان می‌دهد، حوزه جهت‌شناسی است.

در حالی که ما در زبان‌های رایج پیرامون خودمان عادت داریم به هنگام آدرس دادن از «چپ و راست و عقب و جلو» صحبت کنیم در گروهی دیگر از زبان‌های دنیا این‌گونه نیست.

در زبان «گوگو ییمیتهیر» که از زبان بومیان استرالیا است و در زبان‌های مختلف دیگری که از پلی‌نزی تا مکزیک و از نامیبیا تا بالی اندونزی پراکنده‌اند افراد به صورت «چپ و راست» آدرس نمی‌دهند بلکه برای نشانی‌ها از «شمال و جنوب و شرق و غرب» استفاده می‌کنند.

در بیشتر زبان‌های دنیا، خود فرد مرکز و محور جهات پیرامون فرض می‌شود ولی در «گوگو ییمیتهیر» و زبان‌های مشابه این‌طور نیست. یک گویشور «گوگو ییمیتهیر» نمی‌گوید «برو کنار» بلکه می‌گوید: «کمی به طرف شرق برو.»

برای صحبت کردن زبان‌های این‌چنینی، فرد باید در هر لحظه بداند که جهات چهارگانه اطرافش کجاست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که متکلمان این زبان‌ها به‌طرز عجیبی هر لحظه از جهات جغرافیایی اطرافشان به‌خوبی آگاهند. گویا این افراد در هر لحظه «حس می‌کنند» شمال، جنوب، غرب و شرق کجاست.

طبق یک گزارش، محققان چشم‌های یکی از گویشوران زبان «تزلتال» از جنوب مکزیک را با چشم‌بند بستند و بیش از ۲۰ بار او را چرخاندند و او بعد از باز شدن چشمش باز هم توانست جهات جغرافیایی را درست تشخیص دهد.

متکلمان «زبان‌های جغرافیایی» از کودکی می‌آموزند تا از طریق توجه به محل قرار گرفتن خورشید، جهت وزش باد و غیره، چهار جهت جغرافیایی را تشخیص بدهند.

بنابر این زمانی که یک گویش‌ور زبانی مانند «تزلتال» یا «گوگو ییمیتهیر» خاطره‌ای را به یاد می‌سپارد، حس جغرافیایی رویدادی که به یاد سپرده را نیز حفظ می‌کند تا بتواند بعداً آن خاطره را به درستی بازگو کند.

وقتی شما به دو اتاق مشابه ولی رودررو در هتلی سر بزنید بعداً نقشه داخلی این دو اتاق را به یک شکل به یاد می‌آورید ولی دوست «گوگو ییمیتهیر-زبان» شما که به این دو اتاق سر زده به یاد خواهد آورد که نقشه یکی به حالت شمالی-جنوبی و دیگری در جهت عکس قرار داشت.

بررسی زبان‌شناسان و روان‌شناسان رفته‌رفته نشان می‌دهد که تأثیرات زبان بر فکر و اندیشه ما بیش از آن است که فکر می‌کردیم. عادت‌های ذهنی که فرهنگ و زبان ما از زمان کودکی در نهاد ما افکنده مشخص‌کننده نوع تجربه و حس ما نسبت به اشیاء پیرامونی است و این عادت‌ها شاید در شکل‌گیری باورها، ارزش‌ها و ایدئولوژی‌های ما هم تأثیرگذار باشند.

اندازه‌گیری این تأثیرات و ارزیابی میزان دخالت آن‌ها در سوءتفاهم‌های فرهنگی و سیاسی نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد

 

 

برگرفته از مطالعات فرهنگی و رسانه ای

روز.آ. دایسون
ترجمه: پدرام الوندی

چکیده: به عنوان جزء انتقادی ارتباطات در سال‌های اخیر، سواد رسانه‌ای برای مردم متفاوت معانی متفاوتی می‌دهد. در دهه‌ گذشته، در مدارس برنامه آموزشی‌ای به کار گرفته شده است که به اهمیت رمزگشایی و و شالوده‌شکنی معنا و پیام در رسانه‌های توده‌ای گرایش دارد. هدف و منظور این گرایش این است که دانشجویان بتوانند معانی نهفته در پیام را شناسایی کنند. درحالی‌که اهمیت و ارزش فراوانی در این نوآوری‌ها وجود دارد، آن‌ها همچنان نمی‌توانند بر رشد کودکان و نظریه‌ اجتماعی‌شدن آنان، از راه تضعیف اثر الگوهای بی‌فایده‌ای که در فرهنگ عامه درباره کودکان وجود دارد، اثر بگذارند. در همین حال، این‌ها، نیاز به معانی گسترده‌تر و کاربرد وسیع‌تر این مفهوم را مشخص می‌سازند.

واژگان کلیدی: کودک، آموزش، سواد، رسانه، فرهنگ عامه



ادامه سخنم ...
بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٦

برگرفته از مطالعات فرهنگی و رسانه ای

محمد مهدی مولایی

سایت‌های شبکه‌ اجتماعی که اجتماعات مجازی کاربران اینترنتی هستند، خبرسازترین وب‌سایت‌های سال‌های اخیر اینترنت محسوب می‌شوند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های کاربران را در خود جای داده‌اند. به تازگی مطالعه آنلاینی بر روی کاربران شبکه‌های اجتماعی در آمریکا انجام شده است. این مطالعه به وسیله‌ سایت اندرسون آنالیتیکس (Anderson Analytics) و بر روی کاربران چهار شبکه‌ اجتماعی توییتر (Twitter)، فیس‌بوک (Facebook)، لینکدین (LinkedIn) و مای‌اسپیس (MySpace) انجام شده است.

در شماره گذشته مجله، بخشی از نتایج این پژوهش منتشر شد که تفاوت‌های استفاده از این چهار شبکه‌ اجتماعی را نشان می‌داد. بخش دیگری از این مطالعه به تفاوت استفاده نسل‌ها و گروه‌های سنی مختلف از شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. نتایج به دست آمده از مطالعه نشان می‌دهد، بین استفاده نسل‌های مختلف از شبکه‌های اجتماعی و همچنین انگیزه‌های آنها از پیوستن به این سایت‌ها، تفاوت‌های جالب توجهی وجود دارد. نحوه استفاده پنج نسل مختلف کاربران اینترنتی از شبکه‌های اجتماعی، به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است.



ادامه سخنم ...
پيش نوشت‌ها
امکانات جانبی

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

Delivered by FeedBurner