كلاس مجازي
کلاس مجازی کلاس زندگی در دنیای اطلاعات

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

قدرت گرفته از فیدبرنر


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٢٧

موضوعاتی برای پژوهش

      هر کدام از موضوعات درباره چیست؟ روش نصب آن یا اجرا یا عضویت در آن چگونه است؟ چه خدماتی ارایه می دهد؟ چگونه می توانیم از خدمات آن استفاده کنیم؟ چه امکانات و قابلیت هایی  دارد؟

       دانشجویان محترم لطفا یک موضوع را انتخاب و به اینجانب ایمیل بزنید و پس از دریافت تایید نسبت به انجام پروژه اقدام فرمایید.

Friensster


Flicker

 

Bebo


Social web & Network


Foxmarks


ADSL (Shared & Dedicated)

 

WiMax & Wi-Fi


Yahoo 360*


Web 2.0


Blogging (Weblog)

 

Fire Fox & Ads One in Fire Fox


Magnolia


Stumble Upon


My space

 

Friend feed


Digg (Digg It!)


Wikipedia


iGoogle

 

Yahoo Buzz!


Foxiewire


Delicious


Face book

 

Teacher Tube


eBay


Google reader


Twitter & Tweetag

Micro blogging


نرم افزارهای تخصصی رشته  تحصیلی

Network Topology


Windows 7.0

Hi5

Tripit

Power.com

Blip.Com

Loopt

Boxee

Qik

Internet TV

Information Society

موضوعات خاص  پس بررسی و تایید قابل ارایه خواهد بود

 

مبانی علوم رایانه / موسی جعفربیگلو، نشر کتابدار

2. واژه پرداز Word / موسی جعفربیگلو، نشر کتابدار


لطفا جهت تهیه با هماهنگی نماینده کلاس با شماره های ذیل تماس بگیرید

88979560

09121765125

09121883581



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٢٠

این مطلب از پی سی دیزاین گرفته شده است برای رفتن به سایت اصلی اینجا را کلیک کنید.

با TwitterFox توییتر را بفهمید

۱۶ ۰۱ ۱۳۸۷

مدت های زیادیه که توییتر به وب۲ اومده و استقبال خوبی هم از اون شده.  اما من اون اوایل که اومده بود زیاد باهاش حال نکردم و با خودم می‌گفتم: مثلا که چی من بخواهم از خودم گزارش بدم ؟ در حقیقت توییتر رو درک نکرده بودم ولی یواش یواش گه گداری توش می‌نوشتم ولی هنوز توییتر رو نفهمیده بودم تا این که از طریق همون توییتر با افزونه‌ی TwitterFox (برای فایرفاکس) آشنا شدم و از اونجا بود که معنای حقیقی توییتر رو فهمیدم و الان چند وقتیه که جزو پایه ثابت های توییتر شدم و اگر خونه هم نباشم با موبایل توییت می‌کنم٬ در حقیقت TwitterFox به من کمک کرد تا مفهوم حقیقی توییتر رو درک کنم.

مطمئنا خیلی از دوستان من٬ هم با TwitterFox آشنا هستند و هم خیلی قبل تر از من توییتر رو درک کردند ولی من این مطلب رو برای اون دسته از دوستانم می‌نویسم که هنوز توییتر رو نفهمیدند. توییتر از نظر من مثل یک صفحه چت٬ یک انجمن گفت و گو٬ یک وبلاگ٬ یک شبکه اجتماعی٬ یک سایت دوست‌یابی می‌مونه در حقیقت توییتر خاصیت‌هایی از مفاهیم بالا رو در خودش جا داده با این تفاوت که افراد (توییتر بازها) راجع به خودشون٬ کارشون٬ دوستانشون٬ کارهایی که انجام می‌دند و خلاصه هر چیز دیگه (چون واقعا نمی‌تونم قدرت توییتر رو تو چند تا کلمه توصیف کنم) در جملاتی کوتاه بیان می‌کنند و در این بین از احوال دیگر دوستانشون و چیز های جالبی که اونها پیدا می‌کنند هم با خبر می‌شند و حتی می‌تونند به سادگی برای جمله اونها پاسخ بدهند و یا برای آنها پیام شخصی ارسال کنند.

حالا این وسط TwitterFox چی کاره است؟ در درجه‌ی اول به این نکته توجه داشته باشید که اگر twitterfox رو نشناخته بودم شاید خیلی دیر تر می‌تونستم توییتر رو درک کنم و از اون لذت ببرم پس یعنی نقش مهمی داره (البته برای فایرفاکسی های گل). توییتر فاکس توییتر رو به فایرفاکس شما میاره و دیگه لازم نیست برای توییت کردن هر باره به توییتر برید چرا که کاری ناپسند است :دی و لذت توییتر به راحت توییت کردن و زیاد توییت کردن است. اما برای این کار افزونه های زیادی ساخته شده اما توییتر فاکس چیز دیگری است. در درجه‌ی اول سادگی٬ سبکی و زیبایی محیط افزونه نظر من رو به خودش جلب کرد که این موارد لذت توییت کردن رو دو چندان می‌کنه. اما مکانیزم فعالیت افزونه به این صورت هست که یک آیکون به آیکون های نوار‌وضعیت (statusbar) شما اضافه می‌کنه و اگر دوستان شما توییت کرده باشند و شما نخونده باشید تعداد اونها رو براتون کنار همون آیکون نمایش میده (مثل افزونه گوگل ریدر) پس از این که روی همون آیکون کلیک چپ کنید صفحه توییتر افزونه براتون باز می‌شه که لیست توییت های دوستانتون براتون نمایش داده می‌شه که از این قسمت هم میتونید توییت کنید و هم به توییت دوستانتون پاسخ بدید هم توییت دوستانتون رو بخونید و …

حالا می‌فهمم چرا به وب۲ می‌گند وب مفهومی٬ در ضمن توییتر من اینجاست خوشحال می‌شم با دوستانم توییت کنم.



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٢٠

این مطلب از سایت عصرونه گرفته شده است برای رفتن به سایت اصلی اینجا را کلیک کنید.

توییتر ، از ابتدا تا … پله اول

توییتر به ما نشون داد که چطور می شه با یک سوال و جمله ساده : ” دارید چی کار می کنید ؟ ” اینترنت رو متحول کرد . بله ، این سایت با همین یک جمله و سوال کوتاه وtwitter.png ساده تونسته اینترنت رو متحول کنه و به موفقیت های زیادی برسه . حتی ممکنه در آینده ای نزدیک این سایت توسط سایت بزرگتری مثل گوگل خریداری بشه و وقتی که شما در گوگل جستجو می کنید ( اگر در اکانت جیمیلتون باشید ) گوگل به شما یادآوری می کنه که قبلا فلان کار رو کردید و در حقیقت یک موتور جستجو برای کارهایی که انجام دادید ( ممکنه به نظر خنده دار بیاد ولی از علم هیچ چیز بعید نیست ، ممکنه این قابلیت تا یکی ۲ سال دیگه در دسترس باشه … ) . اما این سایت چطور توانسته اینقدر محبوبیت پیدا کنه در حالی که نه ظاهر شاهکاری داره و نه قابلیت و نه تکنولوژی جدیدی که همه رو به خودش جلب کنه ؟

خب کار با این سایت بسیار ساده هست . وقتی شما ثبت نام می کنید یه باکس مخصوص نوشتن به شما می ده که بیش از ۱۴۰ کاراکتر نمی تونید در اون بنویسید و شما باید در این باکس بنویسید که دارید در حال حاضر چی کار می کنید . مثلا : من دارم الان فلان فیلم رو می بینیم ، فلان کتاب رو می خونم ، این سایت رو می بینم و یا مثلا من الان دارم می رم بخوابم یا دارم می رم عید دیدنی و …

بله ، شما می نویسید ، دوستانتون می نویسند ، دوستان دوستانتون می نویسند ، افراد بزرگ می نویسند و … . حالا ما می تونیم بفهمیم الان فلانی چی کار داره می کنه . ما می تونیم در این سایت دیگران رو اضافه کنیم تا بفهمیم بقیه چی کار می کنند و … . اما چرا این سایت دراه به موفقیت های بزرگ می رسه ؟!

شاید مهمترین دلیل موفقیت این سایت قسمت sms هاش باشه . وقتی شما دوستانتون رو به لیستتون اضافه می کنید و هر کدوم از دوستانتون یه جمله جدید می نویسه این پیغام بصورت sms برای شما فرستاده می شه . همین قابلیت به ظاهر ساده گزینه های بزرگی ساخته . بطور مثال فکر کنید آب و هوای شهرتون ( در اینجا لس آنجلس ) هر روز براتون sms بشه . جالب نیست ؟! یا مثلا یکی بیاد هر روز جوک های جدید رو بنویسه . اون وقت هر کسی عضو لیست این عزیز بشه هر روز sms های جدید براش فرستاده می شه . حتی این مسئله به بازیگران معروفی همچون نیکول کیدمن نیز سرایت کرده ( اینجا رو ببینید )البته بقیه هم هستند ، آنجلینا جولی ، بریتنی ، پاریس هیلتون و … ( هنوز ما نتونستیم کاری کنیم که sms ها به موبایل های داخل ایران نیز فرستاده بشه ولی اگر تونستیم به این مرحله برسیم در اولین فرصت بطور کامل آموزش خواهیم داد ) .

البته این قسمت فقط مخصوص موبایل نمی شه . شما می تونید از این اخبار در مسنجر خودتون ( گوگل تاک ) نیز با خبر بشید .
دومین دلیل موفقیت این سایت API های قوی آن هست که بوسیله این کد ها سایت های زیادی هر روز مثل مور و ملخ دارند به این سایت قابلیت اضافه می کنند ( مطلب قبلی در داشتید ؟! قسمت پلاگین ها رو ) . مثلا اگر این سایت مسنجر یاهو یا ماکروسافت رو ساپورت نمی کنه خب یه سایتی میاد این کارو می کنه . و یا مثلا یه سایتی میاد محبوب ترین توییتر ها رو لیست می کنه . یا بعضی های دیگه میان قسمت های آپدیت کردن رو ساده تر می کنند مثلا این روش با استفاده از فایرفاکس ( عالیه ) و یا برنامه های دیگه قابل نصب روی ویندوز ، مکینتاش و لینوکس یا حتی از طریق موبایل و مسنجر ها و کلا هرچیزی که فکرش رو بکنید .

همه اینها دلایلی شده که توییتر هر روز معروفتر از دیروز بشه و فعلا همین بس که مایکل ارینگتون در این سایت عضویت داره .
این سایت پنجره ای جدید از دنیای اینترنت هست . البته قبل از ثبت نام در این سایت تذکر می دهم که این سایت شدیدا معتاد کننده هست .

اگر می خواهید به اطلاعات بیشتری در مورد این سایت دست پیدا کنید و همواره از آخرین اطلاعات و امکانات اضافه شده با خبر بشید کافیه به اینجا مراجعه کنید .راستی اینم اکانت ما در این سایت ( مطلب آخر ( در حال خواندن سایت دکتر مزیدی ) با استفاده از این سایت جالب فرستاده شده )



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٢٠

این مطلب از وبلاگ یا وردپرس وب 2 گرفته شده است برای رفتن به وبلاگ اصلی اینجا را کلیک کنید

فیس بوک محبوب تر از گوگل؟

ژانویه 8, 2009

اگر این سوال را سال قبل می پرسیدیم جواب بسیار آسان بود. اما در شروع سال ۲۰۰۹ پاسخ اندکی دشوار شده است در صورتی که احتمال داده می شود در پایان ۲۰۰۹ ممکن است پاسخ بدین سوال کاملا معکوس شود؟

مدتی قبل وبلاگ تک کرانچ آمارهای منتشر شده توسط فیس بوک را با آمارهای دیگر از موسسات معتبری مثل کام اسکور مقایسه و تحلیل کرد.متن کامل مقاله اینجاست:

در آخرین آماری که فیس بوک منتشر کرده در حال حاضر ۱۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.هر روز تعداد ۴۵۰ هزار نفر به این سایت می پیوندند. امارها نشان می دهد اگر با همین روند رشد فیس بوک ادامه یابد( در حالی که تعدادی معتقدند حتی رشد ان بیشتر هم خواهد بود) در پایان سال تعداد کاربران فیس بوک به رغم خیره کننده ۳۰۰ میلیون کاربر خواهد رسید. ۷۰ درصد این افراد خارج از امریکا هستند. نصف انها محصلان کالج ها و نیمی دیگر٬ افراد غیره می باشند.اکثر آنها در سنین بالای ۲۵ سال هستند.

اما در مقایسه ای که بین گوگل و فیس بوک انجام شد٬ دیده شده که کاربران اینترنتی٬ 41.6 میلیارد دقیقه در گوگل و کلیه سایتها و سرویسهای تابعه گوگل وقت می گذرانند در صورتی که  این عدد در فیس بوک معادل  33.9 میلیارد دقیقه است. گوگل در مورد تعداد دقیقه ها تنها ۳.۶ درصد رشد داشته در صورتی که فیس بوک رشدی معادل ۱۹ درصد داشته است. البته کماکان یاهو با فاصله زیاد در راس قرار دارد و مای اسپیس نیز با نصف زمان فیس بوک رشد منفی در تعداد دقایق را تجربه می کند.

اوضاع کاربران امریکایی ( بعنوان مهمترین و موثرترین کاربران وب) اندکی متفاوت است. مای اسپیس با 16.4 میلیارد دقیقه در راس است و در اینجا فاصله بین فیس بوک و گوگل بسیار کمتر شده: فیس بوک 8 میلیارد دقیقه در برابر گوگل با 8.5 میلیارد دقیقه.

البته قبل از نتیجه گیری نهایی بهتر است این نکته را هم اشاره داشته باشیم که عمده ترین فعالیت گوگل٬ موتور سرچ ان است و گوگل تمام سعی خود را می کند تا کاربران هرچه سریعتر به جواب برسند. در نتیجه مدت زمان کمتری را در سرچ گوگل بگذرانند. اما این اتفاق منجر به جلب رضایت کاربر خواهد شد و وی را تشویق می کند که بازهم بیشتر از موتور گوگل استفاده کند. در تحلیل نهایی٬ این اتفاق به گذراندن وقت بیشتری در گوگل می انجامد. از دیگر سو بسیاری از سرویسهای جانبی گوگل از جمله یوتیوب جیمیل گوگل داک و .. شما را زمان بیشتری در سایتهای گوگل نگه می دارند.

اما مدت زمان سپری شده در یک سایت چه اهمیتی دارد؟

نتیجه گیری نهایی:

وقتی کاربران مدت زمان بیشتری را در یک سایت بگذرانند٬ آن سایت اطلاعات بیشتری را می تواند در مورد کاربران اینترنتی بدست آورد. از این اطلاعات به روشهای بسیار زیادی می توان استفاده کرد. چندسال قبل میزان محبوبیت یک سایت را با تعداد بازدیدکنندگانش می سنجیدند.اما چند سالی است که مدت زمان سپری شده در یک سایت -از نظر سرویسهای معتبر امارگیری در وب- تبدیل به یک شاخص بسیار مهم شده است. بر این اساس باید گفت فیس بوک پس از پشت سرگذاردن مای اسپیس٬ در حال رقابت با گوگل است. شاید برای بسیاری از ما چنین مقایسه ای دور از ذهن باشد.این که گوگل یک موتور جستجو است و فیس بوک یک شبکه اجتماعی. اما تحولات پیشرو در سال ۲۰۰۹ مطمئنا دیدگاه های شما را تغییر خواهد داد.

به مرور کاربران بیشتر و بیشتری به فیس بوک محلق می شوند. دقایق بیشتری را در فیس بوک می گذرانند و برمیزان محبوبیت این سایت می افزایند.

گوگل کماکان محبوبترین موتور جستجو خواهد ماند با فاصله بسیار با رقبا. گوگل کماکان قدرت اول ویدیوهای کاربران وب خواهد بود با یوتیوب. گوگل کماکان …. . اما گوگل و طرفدارانش باید بپذیرند که فیس بوک رقیبی کابوس افرین است.حداقل٬ مدت زمانی که کاربران در فیس بوک می گذرانند مرتبا افزایش خواهد یافت و شاید تا قبل از پایان سال میلادی فیس بوک در این زمینه از گوگل پیشی گیرد. این امر پیامدهای فراوانی دارد که می توان بعدها در مورد ان بحث کرد.



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٢٠

این مطلب از وبلاگ آناهیتا دانشور گرفته شده است برای مراجعه به وردپرس ایشان کلیک اینجا راکنید

 

حتما نام Facebook را شنیده‌اید و یا شاید در آن کاربری هم ایجاد کرده‌اید اما سر از کارش در نیاورده‌اید!؟
شاید هم سوالی در ذهنتان باشید، سوالی شبیه این که «فیس بوک چه چیزی دارد که آن را تا این حد معروف ساخته؟»

کمی در مورد فیس‌بوک:
فیس‌بوک یک پلتفرم است. (ببخشید قرار بود ساده بنویسم!)
فیس بوک زندگی است! از کارهای یک شبکه اجتماعی تا کار روی پروژه‌های اینترنتی و … در آن امکان‌پذیر است.
شما در فیس‌بوک دارای یک صفحه شخصی هستید. می‌توانید گروه تاسیس کنید و یا در گروه‌های دیگر عضو شوید. می‌توانید برای خودتان آلبوم عکس بسازید آن هم بدون هیچ محدودیتی!
می‌توانید دوستانتان را انتخاب کنید و به لیست دوستانتان اضافه کنید.
می‌توانید برای یک هنرمند یا یک وبسایت و یا وبلاگ خودتان و شاید هم برای کالایی که تولید می‌کنید صفحه مجزا طراحی کنید تا دیگران و یا بهتر است بگوییم طرفداران (خریداران) هم در آن صفحات ثبت شوند و پیشنهاد و انتقاد و…
و بسیاری امور دیگر که کمابیش در سایت‌های دیگر هم دیده می‌شود.
خوب تا اینجا که چندان نوآوری در آن دیده نمی‌شود، پس چه چیزی فیس‌بوک را انقلابی تا این حد ساخته است؟
آیا جمع‌آوری بسیاری امکانات در یک مکان؟
- خیر!

فیس‌بوک یک پلتفرم است! (ببخشید دوباره رفتم به فاز مزیدی!)
وجه تمایز فیس بوک با دیگر سایت‌ها در اپلیکیشن‌هایی است که شما می‌توانید از آنها استفاده نمایید. یعنی برنامه‌های کوچکی که توسط دیگران ساخته شده و شما می‌توانید آنها را روی صفحه خود نصب کنید و یا آنها را از صفحه خود پاک و یا مدیریت کنید. (فعلا استفاده کنید تا بعدها خودتان هم بسازید.)
این یعنی چه؟ یعنی ارتباطی بین فیس‌بوک شما و هرآنچه شما نیاز دارید. برای مثال اپلیکیشنی برای نمایش مطالب وبلاگ شما در صفحه‌تان و یا نمایش هرآنچه به نظرتان می‌آید. اپلیکیشنی برای لیست کردن آخرین موزیک‌هایی که گوش داده‌اید و یا در حال گوش دادن هستید. اپلیکیشن‌های بازی، آرایش، ارتباط با هاست شما برای نمایش فایل‌های مورد نظر و یا چه بهتر که از طریق فیس‌بوک فایل‌ها را آپلود کنید.
و از تاثیرگذارترین اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌های کمک‌های مردمی به منظورهای بشردوستانه است.
خلاصه اینکه شما می‌توانید از فیس بوک (Facebook) مانند کامپیوتر شخصی خودتان استفاده کنید. برنامه‌هایی روی آن نصب کنید و یا آنها را از روی سیستم خودتان پاک کنید. عکس‌ها را ویرایش کنید، موزیک گوش دهید و ویدئو ببینید؛ فایل ارسال کنید؛ بازی کنید؛ کمک کنید؛ در گروه‌ها عضو شوید؛ از اشتراکات دیگران استفاده کنید؛ دوست جدید پیدا کنید؛ از گروه‌های بشردوستانه حمایت کنید؛ حمایت مالی از گروهی انجام دهید؛ فال بگیرید؛ قرآن بخوانید؛ برنامه اذان درست کنید؛ ایده‌هایتان را روی اینترنت بیاورید …

این هم خلاصه‌ای از امکانات و مزایای Facebook
راستی شما خبردارید چه اشخاص معروفی در فیس بوک حضور دارند؟ می‌دانید بسیاری از هنرمندان، مجری‌های شبکه‌های مختلف، روزنامه‌نگاران، خوانندگان و بازیگران، سیاسیون و … در فیس‌بوک صفحه شخصی دارند و شما می‌توانید آنها را به عنوان یک دوست به دوستانتان اضافه کنید؟

کار با فیس‌بوک گرچه بسیار آسان است اما برای شروع باید تمرین بیشتری انجام داد تا با حال و هوای آن آشنایی بیشتر پیدا کنید.
امیدوارم شما را در فیس‌بوک ببینم.

+ صفحه اصلی فیس‌بوک
+ صفحه شخصی من در فیس‌بوک
+ گروه عکس‌های خنده‌دار در فیس‌بوک

پ.ن: اگر فیس‌ بوک برای شما مسدود است راه‌های زیادی برای مقابله با آن وجود دارد! استفاده از نرم‌افزار کم‌حجم و یا استفاده از افزونه فایرفاکس که البته باید از استفاده‌کنندگان فایرفاکس باشید.



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٩

کسی که مرا

بی درد از درد برهاند

خدای من است.


فیلسوفک درون




بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/۸

http://blogs.zappos.com/blogs/ceo-and-coo-blog/2009/01/25/how-twitter-can-make-you-a-better-and-happier-person

================================


I was in Washington, DC last week and spent several days participating in inauguration-related events with various people including Evan Williams, the CEO of Twitter. So I thought this would be an opportune time to write about a topic that I've been thinking a lot about over the past few months: how Twitter has contributed to my own personal growth and made me a better person, and how you can take the same principles and apply them to yourself if you'd like.

I've talked a lot in the past about how we've used Twitter at Zappos for building more personal connections with both our employees and our customers. In fact, we recently debuted on FORTUNE MAGAZINE's annual "100 BEST COMPANIES TO WORK FOR" list, and they began and ended the article talking about our use of Twitter to build more personal connections with people. That in itself is its own reward that has both personal and business benefits, but for this blog post, I wanted to share my stories and thoughts on how Twitter has helped me grow personally.

For me, it comes down to these 4 things:

  1. Transparency & Values: Twitter constantly reminds me of who I want to be, and what I want Zappos to stand for
  2. Reframing Reality: Twitter encourages me to search for ways to view reality in a funnier and/or more positive way
  3. Helping Others: Twitter makes me think about how to make a positive impact on other people's lives
  4. Gratitude: Twitter helps me notice and appreciate the little things in life


The great thing about all 4 of these things is that not only have they helped me grow as a person, but they've also led to me being generally happier in life. And the benefits aren't just personal -- they also spill over into what we want the Zappos brand and business to be about: Zappos is about delivering happiness, whether for customers (through customer service) or for employees (through company culture). It's been interesting thinking about how all of my personal learnings about happiness can be applied to delivering happiness in the business world as well.



Why you can't find a library book in your search engine

Finding a book at your local library should just involve a simple web search. But thanks to a US cataloguing site, that is far from the case

Library

Photograph: Greg Hinsdale/Corbis

Despite the internet's origins as an academic network, when it comes to finding a book, e-commerce rules. Put any book title into your favourite search engine, and the hits will be dominated by commercial sites run by retailers, publishers, even authors. But even with your postcode, you won't find the nearest library where you can borrow that book. (The exception is Google Books, and even that is limited.)

That's strange, because almost every library has an electronic database of its books - searchable either at the library's own website or via its local council. The wrinkle is that at the book level, those databases aren't accessible to the search engines; and you may not be able to search all the libraries in your area at once.

Bibliographic data

Yet there is an alternative that few people seem aware of: Worldcat (worldcat.org), which offers web access to the largest repository of bibliographic data in the world - from the 40-year-old Ohio-based non-profit Online Computer Library Center (oclc.org). But Worldcat suffers from the same problem on a larger scale. OCLC shares only 3m of its 125m records with Google Books; none of them show up in an ordinary search.

You might expect forward-thinking libraries to put their databases online, to encourage people through their doors. But they can't. Even though they created the data, pay to have records added to the database and pay to download them, they can't.

In November, OCLC announced new rules covering the use of Worldcat data due to go live on 19 February. Among other things, the new policy prohibits any use - transfer, sharing - that "substantially replicates the function, purpose, and/or size of WorldCat". In other words, no publicly searchable databases.

"It's safe to say that the policy change is a direct response to Open Library," says Aaron Swartz, the founder of Open Library (openlibrary.org), a project to give every published book its own Wikipedia-style page. "Since the beginning of Open Library, OCLC has been threatening funders, pressuring libraries not to work with us, and using tricks to try to shut us down. It didn't work - and so now this."

Open Library is one of several projects aiming to bring book data into the internet age. LibraryThing (librarything.com), for example, lets users share the contents of their libraries; if you and I have favourite books in common, maybe the other books you have are ones I'd like. Under OCLC's new policy, would libraries be unable to share their data with these projects?

Karen Calhoun, the vice-president of OCLC WorldCat and metadata services, believes it's important for OCLC - whose annual revenues, as of June 2008, were $246m (£175m), and which in recent years has bought several smaller commercial competitors in Europe - to be the only big kid on the block, and to ensure that "the WorldCat commons is not exhausted through over-exploitation. Protecting the commons means adopting 'some rights reserved' as the data-sharing model."

Over-exploitation, she says, would be "to have lots of these stores in different places on the web that disperse the information and we don't have a way to connect it all back up again".

Besides, Calhoun adds: "Trying to operate on web scale on behalf of libraries really does take a businesslike approach." Local libraries, she says, are too small to do their own negotiating.

Yet millions of website owners and bloggers do not negotiate with Google to have their sites crawled and available on results pages. Open Library's 1m records have open APIs and are available for download as a single data dump. There is even a plug-in for WordPress that lets bloggers automatically integrate a link to the Open Library page of any book mentioned.

"The library world is set up on this model where the library is a physical building and has a number of books and serves a geographical community," says Swartz. "Our model is find the book you're interested in and give you the metadata - and then find the best way to get it to you."

In the politely acrimonious debate that has followed OCLC's announcement, WorldCat's copyright status was raised. In the US, collections of facts don't get copyright protection. In 1998 the EU created "database right" - but individual records can't be copyrighted. Those suspicious that OCLC is attempting a power grab believe uncertainty over copyright law may be behind the new policy: if OCLC can't rely on intellectual property law, a contract - the new policy - is its only choice.

Calhoun says OCLC's legal department is still researching the copyright question, explaining that courts have in the past considered "sweat of the brow": creating a bibliographic record, she says, requires intellectual effort and judgments by trained personnel.

Changing world

Richard Wallis, a technology evangelist at Talis, which competes with OCLC in interlibrary lending systems in Europe, thinks OCLC's main problem is that it has not kept pace with the changing world.

"They're still stuck in the wrong business model," he says. "It was expensive, 20 or 30 years ago, to set up a large dataset and communications, editing, storing backup tapes, and so on." By now, though, "a lot of the things that made it difficult are negligible costs". Talis, he says, focuses on selling services, not access to data.

Enough people have protested for OCLC to convene a review board and delay the planned 19 February implementation. However, few expect a change of heart.

What we don't know - because we've never had the data to experiment with - is what opportunities we're being denied. The National Library of Sweden has put its entire catalogue on the web as linked data, the first effort by a national library to become part of the semantic web. It should have been the second: US Library of Congress staffer Ed Summers was told to take down his similar experiment in December. Karen Coyle, a librarian and consultant on digital libraries, says: "If library records were open access on the web, it would be possible to create bibliographies that go beyond the holdings of any one library."

She points to Kosovo, where libraries have been destroyed in generations of conflict. Open records, she says, "could create a virtual library of books published in that geographical region, which would allow scholars to study the literature and history of that area in a way that isn't possible today with our separate, physical libraries." Rob Styles, a programme manager for Talis's data services, says: "The main reason I think libraries need freedom to innovate is because we don't know what they're going to look like".



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/۸
http://www.techcrunch.com/2009/01/23/comscore-internet-population-passes-one-billion-top-15-countries/
==========================================

ComScore: Internet Population Passes One Billion; Top 15 Countries
by Erick Schonfeld on January 23, 2009

The number of people on the Internet surpassed one billion in December, according to comScore. The actual number is probably higher than that (Internet World Stats counted nearly 1.5 billion Web surfers worldwide as of June 30, 2008). In any case, only between 15 and 22 percent of the world’s population is on the Internet. We have a long way to go.

Using the comScore numbers, here is the breakdown by country and region (in unique visitors as of December, 2008; some of the numbers are rounded):

Top 15 countries, by Internet population:

  1. China: 179.7 million
  2. United States: 163.3 million
  3. Japan: 60.0 million
  4. Germany: 37.0 million
  5. United Kingdom: 36.7 million
  6. France: 34.0 million
  7. India: 32.1 million
  8. Russia: 29.0 million
  9. Brazil: 27.7 million
  10. South Korea: 27.3 million
  11. Canada: 21.8 million
  12. Italy: 20.8 million
  13. Spain: 17.9 million
  14. Mexico: 12.5 million
  15. Netherlands: 11.8 million

Worldwide Internet Audience

  • Asia Pacific: 416 million (41.3%)
  • Europe: 283 million (28.0%)
  • North America: 185 million (18.4%)
  • Latin America: 75 million (7.4%)
  • Middle East & Africa: 49 million (4.8%)


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٦

منبع: جاب فا

رونمایی ازپایگاه ثبت پایان‌نامه‌ها

رییس پژوهشگاه اطلاعات‌ و مدارک علمی ایران با اعلام ثبت بیش از 600 هزار رکورد علمی در چهلمین سال فعالیت این پژوهشگاه، از رونمایی پایگاه ثبت‌اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی کشور با رویکرد ثبت پیشنهاد پایان‌نامه (پروپوزال) خبرداد.

دکتر سید امید فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، اولین مرکز اطلاع‌رسانی علمی ایران است که از سال 42 تاسیس شده که در آستانه دهه فجر امسال، چهلمین سال فعالیتش را جشن می‌گیرد، تصریح کرد: پایگاه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه به عنوان فعالیت اصلی مرکز محسوب می شوند که در حال حاضر با برخورداری از بیش از 600 هزار رکورد علمی شامل مقالات نشریات علمی، مقالات همایش‌ها، پایان‌نامه‌های دانشجویان ایرانی خارج از کشور، محل رجوع محققان برای یافتن موضوعات تحقیقاتی است.

وی با بیان این که 11 پایگاه علمی در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: از این رو در پایگاه ثبت پایان نامه به عنوان اصلی‌ترین پایگاه، حدود 120 هزار پایان نامه ثبت شده است.

فاطمی ادامه داد: تاکنون ثبت پایان نامه در پژوهشگاه به این صورت بود که پایان نامه ها پس از دریافت توسط پژوهشگاه ثبت می‌شد، اما در صددیم که ثبت اطلاعات پایان نامه ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی کشور به صورت الکترونیکی از محل صورت گیرد که این موضوع، مدتی است آغاز شده، اما بحث ثبت پیشنهاد پایان‌نامه یکی از جدیدترین کارهای پژوهشگاه است، زیرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای این که پایان نامه خود را آغاز کنند، باید پروپوزالی را تهیه کنند و ما در پایگاه ثبت اطلاعات پایان نامه و رساله های تحصیلات تکمیلی در صددیم ثبت پروپوزال به صورت آنلاین صورت گیرد تا برای تمامی محققان قابل دسترسی بوده و آنها نیز آگاه باشند که این پژوهش در کدام دانشگاه با چه موضوع و با کدام استاد راهنما شروع شده است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در زمینه‌ اطلاعات علمی و فن‌آوری در ایران پیشتاز است و ماموریت ملی برای مدیریت اطلاعات دارد.علاوه بر آن ماموریت پژوهشی در حوزه علوم و فن‌آوری اطلاعاتی را برعهده دارد.

فاطمی با اشاره به آغاز چهلمین سال فعالیت پژوهشگاه به ایسنا گفت: همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سال شکوفایی و نوآوری، پایگاه ثبت اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران افتتاح می‌شود.

به گفته وی، در این مراسم که روز یکشنبه، ششم بهمن ماه با حضور وزیر علوم و با گرامیداشت چهلمین سال تاسیس پژوهشگاه برگزار می‌شود، ضمن معرفی و تقدیر از دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکزی که بیشترین مشارکت و همکاری را با پژوهشگاه از جمله در قالب طرح «غدیر» داشته‌اند از پایگاه ثبت اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی توسط وزیر علوم رونمایی خواهد شد.

رییس پژوهشگاه اطلاعات‌ ومدارک علمی ایران خاطرنشان کرد: طرح «غدیر» طرح اشتراک منابع بوده که کتابخانه‌ها در آن شرکت کرده‌اند و در مراسم یکشنبه از کتابخانه‌هایی که سرویس بهتری به دانشگاهها داده‌اند، تقدیر خواهند شد.


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٦

منبع:بی نظیر

کپی رایت چیست؟

8 07 2008

>>> سید مهدی شهیدی

کپی رایت نوعی حفاظت قانونی از آثارعلمی و ادبی و هنری است. این قانون شامل هر نوع عرضه‌ای از اثر می‌‌شود و به صاحب اثر اجازه می‌‌دهد از حقوق انحصاری (به این معنی که فقط شامل صاحب اثر است و نه افرادی که به نحوی به اثر دسترسی دارند) که شامل تکثیر و اقتباس در شیوهٔ بیان نو است،استفاده کند. این اثر می تواند یک مقاله، نمایشنامه، ترانه، یک حرکت جدید در رقص، کد HTML یا گرافیک کامپیوتری باشد که قابل ثبت بر کاغذ، نوار کاست، CD یا هارد درایو کامپیوتر است.

تا قبل از کنفرانس برن که در سال ۱۸۸۶ در شهر برن، بین کشورهای پادشاهی منعقد شد, حقوق قانونی صاحب اثر فقط در کشور خودش رعایت می‌‌شد ,اما پیمان برن داشتن این حق را در تمام کشورها برای صاحب اثر قابل اجرا دانست .پیمان برن تا کنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته و از سال 1967 مدیریت آن بر عهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مایملک معنوی Word Intellectual Property Organization یا WIPO قرار داده شده است. تاریخ انقضای کپی رایت، بر اساس پیمان برن، حداقل شامل طول حیات خالق آن و 50 سال پس از مرگ او است. این مقدار زمان شامل تمام کشورهای عضو در پیمان برن و کشور هایی که به کنوانسیون WIPOپیوسته اند، می شود.

کپی رایت در جهان

موافقتنامه جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری (Trips) به عنوان یکی از مهم ترین اسناد بین کشورهای پدید آورنده " گات "(WTO سازمان تجارت جهانی فعلی) در دور اروگوئه پس از مذاکرات فراوان در تاریخ 15 آوریل 1994 مورد توافق نهایی قرار گرفت. این موافقتنامه که هم چنین یکی از سه رکن اصلی موافقتنامه‌های سازمان تجارت جهانی (موافقتنامه‌های مربوط به تجارت کالا، موافقتنامه مربوط به تجارت خدمات، موافقتنامه مربوط به حقوق مالکیت فکری) است، از اسناد غیر قابل تفکیک دور اروگوئه محسوب شده و از جامع ترین و کامل ترین موافقتنامه‌ها در خصوص حقوق مالکیت فکری به شمار می‌آید که تاکنون در سطح بین‌المللی وجود داشته است.

در زمینه کپی رایت و حقوق مربوط به آن، در موافقتنامه تصریح شده است که اعضاء باید مقررات اساسی کنوانسیون برن را ( تجدید نظر شده در سال 1971) در زمینه حمایت از آثار ادبی و هنری بپذیرند. در این موافقتنامه، کپی رایت به برنامه‌های کامپیوتری نیز تعمیم داده شده و مقرر شده که این برنامه‌ها همچون آثار ادبی و هنری مورد حمایت قرار می‌گیرند. یکی دیگر از جنبه‌های این موافقتنامه که به قواعد موجود بین‌المللی در زمینه کپی رایت و حقوق مربوطه اضافه شده است، مقررات مربوط به حقوق اجاره صاحبان برنامه‌های کامپیوتری و ضبط موسیقی است. طبق این مقررات افراد مجازند که از اجاره آثار خود به عموم جلوگیری به عمل آورند.

یکی از جنبه‌های مهم این موافقتنامه، پیش‌بینی مکانیسمی برای برخورد با کشورهایی است که به تعهدات خود در زمینه حمایت از مالکیت معنوی عمل نمی کنند. طبق مواد متعدد این موافقتنامه (20 ماده) – که در آنها نحوه حل و فصل دعاوی و ضمانت‌های اجرایی لازم مقرر گردیده – در صورتی که یکی از اعضاء سازمان جهانی تجارت اظهار دارد که عضو دیگر تعهدات خود را در چارچوب موافقتنامه نقض کرده، موضوع به رکن حل و فصل اختلاف سازمان تجارت جهانی ارجاع می شود و در صورت اثبات نقض تعهدات، شورای عمومی سازمان جهانی تجارت(WTO) می‌تواند مجازات‌هایی را بر علیه کشور خاطی (که می‌تواند به متوقف کردن تجارت کالای تقلبی یا حتی نابودی آن در مرزها بیانجامد) اعمال کند. به دلیل وجود این قانون ونیز قوانین مربوط به سازمان جهانی حمایت از حقوق مایملک معنوی(WIPO)، در اغلب کشورهای جهان، نقض کپی رایت( همان شکستن قفل سی دی و تکثیر آن) از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی با مجازات های سنگینی روبرو است. اما به دلیل عدم عضویت ایران در WTO و WIPO، نقض کپی رایت انواع آثار هنری، ادبی و نرم افزاری نه تنها محکومیت و مجازاتی در پی ندارد، بلکه از سوی همه افراد به سادگی انجام می شود و به عنوان مثال تمام کامپیوترهای قوای سه گانه کشور با " ویندوز"هایی بالا می آید که نسخه اصلی آن یک سی دی قفل شکسته است به قیمت1000 تومان



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٦

منبع:بی نظیر

وای مکس چیست ؟

8 07 2008

>>> نویسنده : عمید نمازی‌خواه

در چند ماه اخیر اینترنت پرسرعت یکی از بحث‌های داغ در حوزه IT بوده ‌است. منتقدان بسیاری در مقابل محدودیت سرعت اینترنت در ایران به صف ایستاده‌اند و با نشان دادن آمارهای جهانی و نسبت رشد کند پیشرفت تسهیلات اینترنتی در ایران انتقاد می‌کنند.

در مقابل، عملاً استفاده از این سرویس اینترنت به‌صورت کاملاً رسمی‌و قانونی، محدود شده است. برآوردها حاکی است در حال حاضر حدود 90 درصد از کاربران اینترنت در ایران از سیستم معمولی اتصال به اینترنت از طریق خط تلفن یا همان شماره‌گیری (Dial Up) استفاده می‌کنند که سرعت آن رسماً حدود 50 کیلوبیت در ثانیه است اما به گفته برخی کارشناسان عملاً گاهی به کمتر از 10 کیلوبیت در ثانیه می‌رسد که با آن حتی نمی‌توان پیام‌برهای اینترنتی (مسنجر) را هم باز کرد.

با این حساب که مردم اغلب کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیای دور و آمریکا از اینترنتی بین 512 کیلوبیت تا یک الی 3 مگابیت در ثانیه استفاده می‌کنند، سرعت اینترنت در ایران بین 10 تا 60 برابر کمتر از کشورهای آسیای دور، اروپا و آمریکاست.

این در حالی است که به گزارش ایرنا، در خوشبینانه‌ترین حالت فقط 100 هزار کاربر اینترنت پرسرعت(ADSL) در کشور وجود دارد که در مقایسه با تعداد کل کاربران رقم ناچیزی است. در میان تمامی‌ این قضایا به تازگی مبحث جدید دیگر نیز با مباحث قبلی آمیخته شده که می‌تواند نقطه عطفی برای بالا بردن سرعت و ضریب نفوذ اینترنت در ایران باشد.

وای‌مکس (WiMAX) فناوری خارق‌العاده‌ای است که برای نسل جوان و مشتاقان اینترنت در ایران بسیار جذاب خواهد بود. البته این تکنولوژی هم مانند فناوری‌های جدید دیگر با وجود امکانات خوب، ضررهایی هم برای انسان‌ها دارد.

مضراتی مانند آنتن‌های BTS و مشکلات امواج الکترومغناطیسی، در آنتن‌های وای‌مکس نیز وجود دارد. البته دامنه و فرکانس عادی این آنتن‌ها مضر نیست ولی بسیاری از شرکت‌ها برای بالا بردن برد، فاصله، سرعت و قدرت آنتن‌های وای مکس از دستگاه‌های بوستر (کمکی) استفاده می‌کنند که باعث تشدید فرکانس آنها می‌شود و چنین فرکانسی تأثیرات جبران ناپذیری بر روی سیستم‌های عصبی و بدن انسان می‌گذارد.

با این حال از ورود تکنولوژی وای‌مکس باید خوشحال بود، شاید بتوان برای یک بار هم که شده شهد شیرین اینترنت پرسرعت و بدون قطع شدن را در ایران چشید.

وای‌مکس چیست؟

WiMAX (مخفف Worldwide Interoperability for Microwave Access ) در واقع سیستم ارتباطی و دیجیتالی بی‌سیم است که جایگزینی برای شبکه‌های بی‌سیم نواحی شهری در نظر گرفته می‌شود. WiMAX می‌تواند دستیابی به بی‌سیم باند پهن را فراهم سازد (BWA) که تا 50 کیلومتر برای ایستگاه‌های ثابت و 5 تا 15 کیلومتر برای ایستگاه‌های سیار را پوشش می‌دهد.

در مقایسه، استانداردهای شبکه‌های بی‌سیم محلی برای سیستم Wi-Fi در اکثر حالت‌ها تنها 30 تا 100 متر را پوشش می‌دهند. با WiMAX، سرعت داده‌ها در شبکه‌هایی مانند Wi-Fi به سادگی پشتیبانی می‌شود، اما موضوع تداخل امواج کاهش می‌یابد.

WiMAX بر روی هر دو فرکانس‌های مجاز و غیرمجاز قابل اجراست که بدین وسیله محیطی تحت کنترل فراهم ساخته و الگوی اقتصادی قابل رشدی را برای امواج قابل حمل بی‌سیم ایجاد می‌سازد. البته WiMAX می‌تواند برای شبکه‌های بی سیم دقیقاً به طور مشابهی با پروتکل‌های رایج Wi-Fi مورد استفاده قرار گیرد.

WiMAX نسل دوم پروتکلی است که استفاده مؤثرتری از پهنای باند و جلوگیری از تداخل امواج را امکان‌پذیر ساخته و امکان سرعت‌های داده بالاتری بر روی مسافت‌های طولانی‌تر ممکن می‌سازد.با این اوصاف، به زودی WiMAX اصطلاح شناخته شده‌ای برای توصیف دستیابی اینترنت بی‌سیم در سرتاسر دنیا خواهد شد.

البته در پیاده‌سازی WIMAX معمولاً کل یک شهر تحت پوشش سرویس اینترنت آن قرار نمی‌گیرد. چرا که هزینه استفاده از سرویس‌های بی‌سیم به نسبت سایر سرویس‌های موجود بسیار بالاتر است،‌ اما استفاده یک ایستگاه WIMAX در یک شهر بسیار قابل قبول‌تر از راه‌اندازی ایستگاه‌های فراوان Wi-Fi جهت استفاده کاربران سیار است.

به همین دلیل،‌ در برخی از شهرها که راه‌اندازی سرویس‌های بر روی کابل هزینه‌های بالایی را می‌طلبد، شرکت‌های ارائه دهنده به استفاده از این تکنولوژی روی آورده‌اند. مزیت فوق‌العاده این سیستم، این است که این امکان را به کاربران می‌دهد که از اینترنت خود به صورت سیار استفاده کنند.

علاوه بر این در برنامه‌های آینده این تکنولوژی استفاده از سرویس‌هایی همچون VOIP نیز گنجانده شده است که ممکن است این تکنولوژی را به یکی از رقبای سیستم موبایل کلاسیک تبدیل کند.

شبکه جهانی

هدف نهایی تمامی ‌شبکه‌های محلی، ایجاد یک شبکه جهانی است. این شبکه تقریباً همانند شبکه‌های موبایل امروزی فعالیت می‌کند که در آن کاربران به نقاط مختلف سفر می‌کنند اما در همه نقاط امکان استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت را دارند.

این شبکه علاوه بر سرعت بالا، این امکان را به کاربر می‌دهد که در حال حرکت و در تمامی‌ نقاط به اینترنت متصل باشد. حداکثر تا دوسال آینده تکنولوژی WIMAX در نوت‌بوک‌های CEntrino تعبیه خواهد شد و به این ترتیب از سال 2008 باید منتظر تغییرات گسترده‌ای در شکل دسترسی به اینترنت خواهیم بود. فناوری جدیدی که البته معلوم نیست ما چقدر در استفاده از آن تعلل کنیم.

همان‌طور که سیستم ADSL سال‌هاست که در همه‌ جای دنیا مورد استفاده است و ما هنوز تردید داریم که اصولاً چیز خوبی است یا نه!



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٧/۱۱/٢

      سلام خدمت کلیه دوستان اهل علم و ادب پژوهش. لطفا این دومقاله را با هم برسی کنید مقاله اول از شخصی به نام دکتر سید علی میرباقری است که خود را مدیرکل سابق وزارت کشور و استاد دانشگاه معرفی کرده است. در این مقاله بعضی قسمت ها (حدود 90 درصد متن اصلی بدون حاشیه ها) با هایلایت زرد رنگ مشخص شده است. مقاله دوم از اینجانب می باشد که قسمت های اصلی آن که با مقاله بالا مشترک است هایلایت سبز رنگ شده است. بررسی بنده نشان می دهد که این مقاله یک نمونه بارز از سرقت علمی ادبی است. مقایسه، راهنمایی و نظر از شما.

 

یک:

سوء تدبیر روح را از کالبد مدیریت جامعه گرفته است!!!

 

منتشر شده در روزنامه اعتماد ملی به تاریخ  11/11/86

باز نشر در سایت نوروز

باز نشر درسایت دکتر سید علی میرباقری  به تاریخ 14 بهمن 86

 

دکتر سید علی میرباقری    ۱۳۸۶/۱۱/۱۴

 

       اداره کشور از جمله موضوعاتی است که کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انتظامی و ... آن همواره با چالش هایی همراه بوده و آسیب شناسی آن نیز با نقطه نظرات متفاوت و بر اساس سلایق شخصی و گروهی صورت گرفته است.

اداره کشور از جمله موضوعاتی است که کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انتظامی و ... آن همواره با چالش هایی همراه بوده و آسیب شناسی آن نیز با نقطه نظرات متفاوت و بر اساس سلایق شخصی و گروهی صورت گرفته است. آسیب شناسان و یا به عبارتی منتقدان، عموما عمده دلیل چالش ها و مشکلات پیش روی تعالی عمومی کشور را ساختاری و سازمانی عنوان نموده و یا ریشه ای دانسته اند، اما آنچه که در براهین و نقطه نظرات این دست از کارشناسان مورد توجه واقع نشده، بحران سوءتدبیر و تصدی برخی مدیران بی تدبیر بر مناصب مدیریتی و اداره امور جامعه می باشد که مسیر توسعه کیفی و آبادانی کشور تا نیل به کشوری آرمانی و اسلامی را دچار دست اندازها و سرعت گیرهای فراوان و ناهمگون نموده و مادامی که این آفت را به سوی درمان سوق ندهیم نباید انتظار توسعه عمومی حتی نسبی را داشته باشیم
سوءتدبیر عملی ناآگاهانه است که بر اساس مجموعه عواملی چون کمی دانش و نگاه غیرتخصصی مدیر، کم داشت منابع اصلی سازمانی، ریسک ناپذیری یا ریسک پذیری خارج از قاعده، بی تجربگی و عدم پختگی، عدم زمان شناسی و مکان شناسی، ورودی های نامناسب، پردارش غلط و برداشت سوء، استفاده از تکنولوژی های نامناسب و غیربومی، نداشتن استراتژی، طرح ریزی استراتژی غلط و درگیری در عملیات به جای اهداف کلان سازمانی، عدم شناخت جامعه مخاطب، عدم شناخت فرصت های بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی، کم اهمیت جلوه دادن تهدیدهای بالقوه در زمینه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، کارگزینی و به کارگماری اشتباه، چیدمان افقی و عمودی غیرعلمی، جایگزینی روابط بر ضوابط، دخالت در فرآیند گردش کارها به جای نظارت، غرق شدن در امور جزئی، عدم شناخت سایه سازمانی، عدم بهره گیری از نتایج تحلیل های حاصل از خروجی ها و ... اتفاق می افتدعوامل ذکر شده در پدیدار شدن سوء تدبیر و ناکارآمدسازی مناصب در ادارات و سازمان ها را می توان به عینه در برخی ادارات و سازمان ها مشاهده و تحلیل و بررسی نمود که اگر داده های تحلیلی مشهود در این است که از سازمان ها و ادارات آنالیز شده و مورد واکاوی قرار گیرد، همان ادعای نبود مشکلات و چالش در ساختارها حداقل به صورت غیرموثر مورد اثبات واقع خواهد شد.از سویی می توان یکی از عوامل مهم دیگر در ناکارآمدی برخی سازمان ها و ادارات را مدیریت های ناصواب نامید که این عامل در کنار عاملی همچون سوءتدبیر ضربه سنگینی بر پیکره اداره عمومی جامعه وارد ساخته و در فضای ذهنی شهروندان، پارادوکسی ایجاد کرده است که دلیل اصلی ناکارآمدی های موجود در سازمان ها و ادارات چیست؟! و مردم احساس می کنند که روح در کالبد مدیریت جامعه جاری و ساری نیست.
آیا تحلیل های بی اساس مبنی بر ریشه ای و ساختاری بودن مشکلات که عموما توسط افرادی مطرح می شود که به دنبال رفع اتهام هستند واقعیت دارد یا ناکارآمدی هایی که به عینه قابل رویت هستند. این نکته را نباید از ذهن خارج کرد که در مقابل واژه تدبیر اصطلاح <سوءمدیریت> قرار ندارد، بلکه سوءمدیریت بیماری منتج از مدیریت ناصواب بر اساس اشتباهات رایج یا غیرمعمول مدیریتی است، در مقابل مدیریت، اصطلاح <نامدیریت> قرار دارد، این واژه ناظر بر نوعی آگاهی معکوس و قصد و نیت است که شخص به اصطلاح مدیر با تعمد و آگاهی، پیکره مدیریت و سازمان را دچار سوءمدیریت می کند. مفهوم ضمنی آگاهی معکوس دال بر حالتی است که فردی از دانش، علوم، ابزارها و روش های مختلف در راستای تحقق نیات منفی خود یا حزب متبوع یا دوستان خود استفاده نماید. تفاوت ظریف نامدیریت و سوءمدیریت در این است که در سوءمدیریت، مدیر ناآگاه نمی داند که راه برگزیده چاره سازمانی مناسبی برای رسیدن به سرمنزل مقصود نیست، سوءنیت نداشته و تلاش می کند پیکره سازمان را بهبود بخشد، تلاش می کند از پیشنهادهای مناسب بهره بگیرد، راهکارهای گوناگونی را به اجرا می گذارد و در صورت وقوف و آگاهی بر بزنگاه های سوءمدیریتی سریعا درصدد رفع آنها برخواهد آمد برخلاف این رویه، در نامدیریت شخص مدیرنما می داند که از دانش کافی برای مدیریت سازمان برخوردار نیست و می داند که روش و شیوه مدیریتی وی نتایج مناسبی برای سازمان به بار نخواهد آورد و عامدانه و آگاهانه درصدد تخریب سازمان است. چنین فردی خود محصول روابط سازمانی ناسالم است. فرآیند گزینش وی کاملادستوری بوده و ملاک های ارزشیابی کیفی شغلی در انتخاب او نقشی نداشته است.نامدیران در گزینش مدیران سطوح میانی و پائین دستی تلاش وافری در بهره برداری از کسانی می کنند که فرآیند نامدیریت را درک کرده و به آن دل سپرده باشند. مدیرنمایان انتخاب شده نقشی جز تائید منویات نامدیران ارشد ندارند، حتی با علم به اینکه تصمیم های اتخاذ شده از هیچ پایه و اساس علمی و متقنی برخوردار نیستند. در جلسات، جز تایید نظرات نامدیران ارشد را به عهده نمی گیرند.اصطلاحاتی چون <نظر موافق شما در این خصوص چیست>؟! می تواند تکیه کلام مناسبی برای نامدیران ارشد باشد. نامدیران به طور معمول کمترین تماس را با رده های پایین چه از ابعاد انسانی قضیه و چه از ابعاد نظارتی دارند. نامدیران به طور متناوب در نقش های مختلف ظاهر می شوند. برای هیچ به هیاهو می پردازند و برای خرابکاری هایشان سکوت پیشه می کنند. از کارکنان خود بیشترین بهره را برده و با کارکنان خود میانه ای ندارند. بیشترین میزان گله را از حجم کار داشته و همیشه چندین کارتابل پر از کارهای انجام نشده سازمانی را به خانه می برند و به همان نسبت نیز کارهای انجام نشده منزل را به سازمان می آورند.از نظر تعداد مشاغل می توان آنها را ابوالمشاغل نامید. در هر هیات مدیره ای، هیات تحریریه ای، کمیسیون و کمیته ای عضو می شوند.... سازمان بهترین محل برای انجام امور شخصی و خانه محلی برای انجام امور سازمانی آنهاست. بدین وسیله خود را بسیار پرمشغله معرفی می کند و این نکات، همان نکاتی است که همچون ویروسی سرطانی بر برخی شریان های سازمانی نفوذ کرده است اما علی رغم ظاهر پرهیاهویی که دارد، می تواند آن را از پای درآورد و با درمان نقاط آسیب دیده شریانی، سیستمی سالم و درخور شان شهروندان طراحی و یا بازسازی نماید. البته کم نبوده و نیستند مدیرانی که نه تنها کشور را به عنوان محملی برای نامدیریتی و مدیریت ناصواب برنگزیده اند بلکه علی رغم کمبود امکانات و چالش های پیش رو، خدماتی ارزنده و درخور شخصیت شهروندان ارائه کرده اند که در این باره سخن، راهکارها و تضمین های عملی بسیار است و در مقاطع مختلف بیان خواهد شد.

مدیرکل سابق وزارت کشور و استاد دانشگاه

http://magiran.net/npview.asp?ID=1565173 

http://www.roozna.com/Negaresh_Site/Fullstory/?Id=54665

 

 

 

دو:

نامدیریت٬ سوءمدیریت و مدیریت

موسی جعفربیگلو عضو هیات علمی

 

منتشر شده به عنوان جزوات برای تدریس در سال 4-83

باز نشر در وبلاگ کتابداران آینده  به تاریخ 25 دی ماه 85

باز نشر در وبلاگ شناسه به تاریخ 25 دی ماه 85

باز نشر در وبلاگ کلاس مجازی  به تاریخ 25 دی ماه 85

باز نشر در بالاترین  به همان  تاریخ ( حدودا)

 

 

نامدیریت٬ سوءمدیریت و مدیریت

 

(در ادامه مطالب مدیریتی -کارمندان در روش و منش اداری بر سه به علاوه یک دسته اند)

      مدیریت را تعاریف مختلفی کرده‌اند. در یک معنا و از یک رویکرد مدیریت علم، فن و هنر تصمیم‌گیری است. وظیفه‌ی اصلی مدیر در این نوع رویکرد تصمیم‌گیری‌های علمی، صحیح و موثر است. مدیر می‌کوشد با استفاده از مجموعه‌ی داده‌ها و اطلاعات موجود یا تولید شده بر اساس ورودی‌ها/ خروجی‌ها صحیح‌ترین تصمیم‌ها را اتخاذ نماید. بهره‌گیری از نتایج خروجی‌ها برای بهبود کیفیت تصمیم‌ها یکی از مهم‌ترین هنرهای مدیر است. عموما عارضه‌ی اصلی مدیریت سوء‌مدیریت است. سوء مدیریت مانند سوء هاضمه در بدن انسان یا حیوان حالتی است در پیکره‌ی مدیریت که به علت ورودی‌های نامناسب سایر اجزاء دچار اختلال می‌شوند. سوء مدیریت عملی ناآگاهانه است که مدیر بر اساس مجموعه‌ی عواملی چون کمی دانش، نگاه غیر تخصصی، کمدداشت منابع اصلی سازمان، ریسک ناپذیری یا ریسک پذیری خارج از قاعده، ورودی‌های نامناسب، پردازش های غلط، استفاده از تکنولوژی‌های نامناسب، نداشتن استراتژی، طرح‌ریزی استراتژی‌های غلط و درگیری در عملیات به جای اهداف کلان سازمانی، عدم شناخت جامعه‌ی مخاطب، عدم شناخت فرصت‌ها بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی، کم اهمیت جلوه دادن تهدیدهای بالقوه و بالفعل داخلی و خارجی، کارگزینی و به کار گماری اشتباه، چیدمان افقی و عمودی غیر علمی، جایگزینی روابط بر ضوابط، دخالت در فرایند گردش کارها به جای نظارت، غرق شدن در امور جزیی، عدم شناخت سایه‌ی سازمانی، عدم بهره گیری از نتایج تحلیل‌های حاصل از خروجی‌ها و ... اتفاق می‌افتد. در مقابل واژه‌ی مدیریت اصطلاح سوء مدیریت قرار ندارد. بلکه سوء مدیریت بیماری منتج از مدیریت ناصواب براساس اشتباهات رایج یا غیرمعمول مدیریتی است. در مقابل مدیریت اصطلاح نامدیریت قرار دارد. واژه‌ی نامدیریت ناظر بر نوعی آگاهی معکوس و قصد و نیت است که شخص به اصطلاح مدیر با تعمد و آگاهی پیکره‌ی مدیریت و سازمان را دچار سوء مدیریت می‌کند. مفهوم ضمنی آگاهی معکوس دال بر حالتی است که فردی از دانش، علوم، ابزارها و روش‌‌های مختلف در راستای تحقق نیات منفی خود یا حزب متبوع یا دوستان خود استفاده نماید. تفاوت ظریف نامدیریت و سوء مدیریت در این است که در سوء مدیریت مدیر ناآگاه نمی‌داند که راه برگزیده چاره‌ی سازمانی مناسبی برای رسیدن به سر منزل مقصود نیست. سوء نیت نداشته و تلاش می‌کند پیکره‌ی سازمان را بهبود بخشد. تلاش می‌کند از پیشنهادات مناسب بهره بگیرد. راهکارهای گوناگونی را به اجرا می گذارد. و در صورت وقوف و آگاهی بر بزنگاه‌های سوءمدیریتی سریعا در صدد رفع آن‌ها برخواهد آمد. بر خلاف این رویه، در نامدیریت شخص مدیرنما می‌داند که از دانش کافی برای مدیریت سازمان برخوردار نیست و می‌داند که روش و شیوه‌ی مدیریتی وی نتایج مناسبی برای سازمان به بار نخواهد آورد و عامدانه و آگاهانه در صدد تخریب سازمان است. چنین فردی خود محصول روابط سازمانی ناسالم است. فرایند گزینش وی کاملا دستوری بوده و ملاک‌های ارزشیابی کیفی شغلی در انتخاب او نقشی ندارد. نامدیران در گزینش مدیران سطوح میانی و پایین دستی تلاش وافری در بهره‌یری از کسانی می‌کنند که فرایند نامدیریت را درک کرده و به آن دل سپرده باشند. مدیرنمایان انتخاب شده نقشی جز تایید منویات نامدیران ارشد را ندارند. حتی با علم به اینکه تصمیمات متخذه از هیچ پایه و اساس علمی و متقنی بهره‌ای نبرده‌اند. در جلسات وظایف تمامی رده‌های پایین بیان نظرات موافقشان است. اصطلاحی چون "نظر موافق شما در این خصوص" چیست؟!! می‌تواند تکیه کلام مناسبی برای نامدیران ارشد باشد. نامدیران به طور معمول کمترین تماس را با رده‌های پایین چه از ابعاد انسانی قضیه و چه از ابعاد نظارتی دارند. نامدیران به طور متناوب در نقش‌های مرغ صفت یا گربه صفت ظاهر می‌شوند. برای هیچ هیاهو می‌کنند و برای خراب‌کاری‌هایشان سکوت پیشه می‌کنند. از کارکنان سگ صفت بیش‌ترین بهره را برده و با کارکنان اسب صفت میانه‌ای ندارند. بیش‌ترین میزان گله را از حجم کار داشته و همیشه چندین کارتابل پر از کارهای انجام نشده‌ی سازمانی را به خانه می‌برند. از طرفی دیگر به همان نسبت هم کارهای انجام نشده‌‌ی منزل را به سازمان می‌آورند. از نظر تعداد مشاغل می‌توان آن‌ها را ابوالمشاغل نامید. در هر هیات مدیره‌ای، هیات تحریریه‌ای، کمیسیون و کمیته‌ای، ... عضو می‌شوند. سازمان بهترین محل برای انجام امور شخصی و خانه محلی برای انجام امور سازمانی آن‌ها است. بدین وسیله خود را بسیار پرمشغله معرفی می‌کنند.

ارسال شده توسط کتابداران آینده در 2:45 PM

 

 



پيش نوشت‌ها
امکانات جانبی

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

Delivered by FeedBurner