كلاس مجازي
کلاس مجازی کلاس زندگی در دنیای اطلاعات

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

قدرت گرفته از فیدبرنر


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۸/٢٧
فهرست برخي از ابزارهاي كاوش
الف . موتورهاي كاوش
Google.com
 Ixquick.com
Altavista.com
 Parseek.com
 Jamasp.com
Go.com
 Looksmart.com
 Hotbot.com
 Webbrain.com
 Excite.com
ب. راهنماها Yahoo.com
 About.com
 Alltheweb.com
 lii.com
opendirectory.com
 dmoz.com
 ج. ابرموتورهاي كاوش
 Mamma.com
Ask.com Fast.com
msn.com Google.com
 Qbsearch.com
 Dogpile.com
 Lycos.com
 Profusion.com
 Metacrwler.com
 C4.com
Gogettem.com
Infind.com
Savvysearch.com
 Albert.com
 Invisibleweb.com
 Snap.com
د. موتورهاي جست و جوي خاص
 Mapblast.com
 Findlow.com
 Newstrawler.com
كتابخانه هاي وبي
 Ipl.org Loc.gov
 Lights.com/webcats/
Libraryspot.com
 Nlc-bnc.ca
 


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۸/٢۳

راهنماي پاسخ به پرسش ها

الف. پرسش را تحليل كنيد.

ب. با توجه به گستره پاسخ مورد نياز، منبع يا منابعي را برگزينيد.

ج. در خصوص پاسخ ها با ساير دانشجويان بحث و گفت و گو كنيد.

د. بهترين منبع را برگزينيد.

ه. پاسخ صحيح از منبع غير صحيح مورد تاييد نمي باشد.

و. اطلاعات كتابشناختي منابع را به همراه توصيف گزارماني مفيدي براي خود تهيه كنيد.

 

 

 

  1. در جست و جوي شباهت هاي و تفاوت هاي سبك شاعران قرن 13 و اوايل قرن 14 هستيم. براي اين كار مي بايستي ضمن آگاهي بر خصوصيات فردي به شرايط زندگي، آثار و شرحي از زندگي ادبي شاعران نيز دسترسي داشته باشيم . چه منبعي را معرفي مي كنيد.

  2. آيا نمايشنامه نويسي به نام آخوند زاده مي شناسيد؟ درباره او چه مي دانيد؟

  3. جاناتان سوئيفت كيست؟ شهرت اصلي او در چيست؟

  4. آيا مي دانيد ابوسهل ويجن بن رستم الكوهي در چه سالي و كجا به دنيا آمده است؟ درباره او چه مي دانيد؟

  5. آلبركامو كيست؟

  6. به شرح  نسبتا كاملي از زندگي و آثار علاء الدين ابوالحسن علي بن ابراهيم از منجمان مسلمان نياز داريم؟ آيا مي دانيد او به چه نامي مشهور بوده است؟

  7. در حال پژوهشي در خصوص فعاليت هاي عمراني، سياسي و اقتصادي و نيز احوال شخصي نخست وزيران دوره پهلوي هستيم. آيا مي توانيد منبعي معرفي كنيد كه در اين راه بتواند موثر واقع شود.

  8. آيا مي توانيد تاريخچه مبارزات و روند قوام شخصيتي علي اكبر هاشمي بهرماني را در جريان شكل گيري انقلاب ترسيم كنيد؟

  9. به شرح احوالي از نويسنده معروف ادبيات كودكان هوشنگ مرادي كرماني نياز داريم. آيا مي توانيد منبعي معرفي كنيد كه نويسنده اي  زندگي نامه او را فراهم كرده باشد؟

  10. نام پنج اثر به همراه اطلاعات كامل كتابشناختي آنها در حوزه خودسرگذشتنامه ها را بنويسيد؟ اين خودسرگذشتنامه ها مي بايستي شرح حال كاملي از زندگي مشاهير به قلم خودشان و به زبان فارسي باشد.

 

 



15 عادت مشابه سازمان های ناکارآمد یا نظام اداری ما چه می خواهد؟

بعد از تغييرات كوچك و بزرگ سياسي در كشورهايي مثل كشور ما به لحظه هايي مي رسيم كه سوالات اساسي در خصوص چيستي و چرايي سازمان برايمان ايجاد مي شود. بسياري از سازمان ها به ظاهر سرپا ديده مي شوند. اما  نه تنها عملا پيشرفتي در جريان كار سازمان مشاهده نمي شود بلكه فشارهاي روحي، اقتصادي و اداري بسياري بر دوش عناصر سازمان مشاهده مي شود. ارتباطات در اين سازمان ها غالبا دچار مشكلات عديده اي است. ماهيت بسياري از سازمان ها اساسا زير سوال مي رود. سازمان هايي جديد بدون آينده نگري و تهيه زير ساخت هاي لازم به وجود مي آيند و سازمان هاي بسياري نابود مي شوند بي آن كه به اين پرسش كه " فعاليت هاي اين سازمان چگونه و توسط چه سازماني پي گيري خواهد شد؟ آيا اساسا وجود چنين سازماني از ابتدا خارج از قاعده نيازسنجي تشكيل شده است؟ آيا فعاليت هاي آن بخشي از نياز هاي جامعه نيست؟و ..." پاسخي درخور داده شود. سازمان هايي نيز بدون برنامه ريزي و تحقيق ادغام مي شوند. يا بخشي از فعاليت ها جا به جا مي شوند. نفس اين تغييرات الزاما مي تواند منفي نباشد. اما پرسش مهم اين است چرا سازمان ها ما هيچ گاه در پس هيچ تغييري روندي مثبت را طي نمي كنند. وجوه مشترك سازمان هاي ما چيست؟ كه دردهاي اكثر آن ها تا اين حد به هم ديگر شبيه است. آيا سيستم مديريتي در نظام اداري ما و در راس سازمان ها داراي بيماري خاصي نيست.  ذيلا به " حداقل  ۱۵  عادت "اشاره مي شود. ۷ عادت قرمز برگرفته از نوشته اي است با عنوان ۸ عادت مشابه شركت هاي ناكارآمد نوشته ديويد لنارد ترجمه توفيق وحيدي آذر در نشريه مديريت شماره ۱۱۱-۱۱۲ كه با  تلخيص و تغيير آورده شده است. عادات آبي از اينجانب مي باشد.

  1. سازمان های "بله قربان" يا هر چه شما بفرماييد.

مديران در اين سازمان ها جز به كلمه بله قربان عادت نكرده اند. مفهوم كار كارشناسي "هر چه شما بفرماييد" است.

  1. سازمان هایی که به جای "ماهیت به ظاهر" می اندیشند

براي يك تصميم گيري مهم يك دقيقه وقت صرف مي شود و براي تدارك يك نامه، گزارش يا سخنراني هفته ها بحث مي شود. تصميم گيري در خصوص رنگ ميز، اندازه سالن، يا نحوه سفارش يك دسته گل و محل قرارگيري آن و نور ... بسيار حياتي تر از طراحي استراتژي هاي سازمان است.

  1. سازمان هایی که مدیران آن خود را در نقش "معلم ادبیات" جای می کنند

فارغ از محتواي گزارش تصحيح ديكته و خط كشيدن زير عبارات و جملات با اين هدف كه اشتباهات انشايي را به نمايش بگذارد مهم تر است. مهم نيست چه كار كرده ايد مهم اين است كه در ابتداي نامه عبارت "احتراما" "با احترام " نوشته شده است.

  1. سازمان هایی که شعار می دهند "من گروه های کاری بزرگ" را دوست دارم يا به نظر همه احترام مي گذارم.

براي نحوه توزيع يا سرو چاي يك جلسه با حضور همه پرسنل سازمان تشكيل خواهد شد.

  1. سازمان هایی که می گویند همه چیز باید به "نفع من" باشد

آيا تصميم اتخاذ شده باعث سودي مادي يا اداري براي من خواهد شد. در صورتيكه جواب بله باشد  اين تصميم در راستاي منافع سازمان است. مهم اين است كه "من" بتوانم با آن براي خود اعتباري بيش تر كسب كنم. مثلا پست بالاتر در آينده يا خوش خدمتي با مافوق.

  1. سازمان هایی با دیدگاه "من یک مهندس هستم"

نه تنها نتيجه اطلاعات و گزارش ها را مي خواهم بلكه تمام داده هايي كه منجر به چنين تصميمي شده است را براي من بياوريد. به جاي يك صفحه براي تصميم گيري هزاران صفحه براي تصميم گيري.

  1. سازمان هایی که می گویند "هیچ کس به ما چیزی نگوید"

هيچ كس به اندازه من در راه تعالي سازماني تلاش نمي كند و صلاح ملك خويش خسروان دانند. هر گونه دخالتي فضولي توسط عده اي نادان است.

  1. سازمان هایی که به جای "تغییرات از بالا به پایین" برای تغییر فشار می آورند

اشكال از نظام برنامه ريزي و خطا در تعيين صحيح استراتژي ها است. اما براي پاسخ به اين سوال كه چرا سازمان كاميابي موثري در رسيدن به اهداف خود ندارد بايد از تغيير نگهبان درب سازمان تا مديريت هاي رده هاي مياني شروع كرد.

  1. سازمان هایی که به جای "تمرکز بر برنامه ها به تغییر مدیران غیر وابسته" فکر می کنند

آيا نيروهاي موجود توان اجراي برنامه ها را دارند. روند اجراي برنامه چيست؟ در صورت اشكال در برنامه بايد كساني تغيير يابند كه همراه با مدير ارشد به جاي نقد برنامه به نقد افراد نمي پردازند.

  1. سازمان هایی که به جای "استراتژی، اهداف ، خط مشی ها و برنامه های کلان کاری سازمان به کلیات می پردازند و هیچ گاه برنامه های آن ها عملیاتی" نمی شود

به جاي استراتژي و اين كه بايد سازمان در افقي خاص به چه نتايجي برسد در سخنراني هاي هر ساعته از ما مي خواهيم... و ما ... استفاده مي گردد. شعار به جاي استراتژي

  1. سازمان هایی که به جای "گزارش عملکرد جزوه های رنگی صحافی شده" حاوی تکرار شعارهای انتخاباتی تحویل می دهند

مهم نيست چه كار مي كنيم و كرده ايم مهم اين است كه زرق و برق گزارش صحافي شده چشم مديران مافوق را بگيرد.

  1. سازمان هایی که "مدیران ارشد همیشه کارتابلی پر از کارهای انجام نشده به جای کارهای برنامه ریزی شده هر روزه  برای بردن به خانه" دارند

آن قدر سرم شلوغ است كه نمي توانم به كارهاي سازمان برسم.!!! به همين دليل كارها را به منزل مي برم تا در منزل به جاي رسيدگي به امور خانواده به امور سازمان برسم.

  1. سازمان هایی که به جای "جلسات کاری تخصصی در سطوح کارشناسی جلسات سطوح بالای مدیریتی برای تعریف از خود" تشکیل می دهند.

نيازي به تصميم كارشناسان نيست. بگوييد اين كار را بكنند.... فرياد احسنت ... احسنت .. چه تصميم قاطعي از سوي معاونان و مشاوران..

  1. سازمان هایی که مدام "اشکالات کار خود را به گذشته نسبت" می دهند.

قربان سيستم درست كار نمي كند... لعنتي ها ... تمام مدت خوردند و خوابيدند و اين سيستم معيوب و بيمار براي ما ارثيه گذاشته اند... همه اين اتفاقات تقصير آن ها است... از دست ما هم كاري بر نمي آيد.

  1. سازمان هايي كه به جاي "فكر به فردا و زندگي در امروز به امروز فكر و در گذشته زندگي" مي كنند.

 

 

 



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۸/۱٧

راهنماي حل مساله:

الف. پرسش را تحليل كنيد.

ب. بعد از درك حدود و ثغور پاسخ مورد نياز منبع مناسب را انتخاب كنيد.

پ. مقدمه منبع را مطالعه تا به روش تنظيم و حدود و ثغور مدخل ها پي ببريد.

ت. پاسخ صحيح را همراه با شماره جلد، صفحه و عنوان مدخل  به علاوه اطلاعات كتابشناختي اثر بيان كنيد.

ث. دقت كنيد پاسخ صحيح از منبع غير صحيح درست نمي باشد.

ج. پس از انتخاب هر منبع اطلاعات كاملي از آن براي خود تهيه كنيد.

 

 

 

 

  1. در حال پژوهشي بر روي موضوع "زمينه ميكروموجي 3 كلويني" هستيم. آيا منبعي وجود دارد كه علاوه بر موضوع فوق ساير اطلاعات وابسته به حوزه كيهان شناسي از جمله "انتقال سرخ"، "قانون هابل" و " نظريه حالت پايا" را نيز در كنار هم ارايه كند.

  2. معلم درس علوم از دانش آموزان كلاس دوم راهنمايي خواسته است درباره "پزشكي در اسلام " مطالبي را گردآوري نمايند. چه منبعي را معرفي مي كنيد.
  3. به اطلاعات نسبتا جامعي در خصوص "ابريشم" نياز داريم طوري كه علاوه بر واژه هاي مرتبط  ويژگي ها، چگونگي توليد، چرخه حيات، سنتز پروتئين ابريشم، جدول تركيبات آمينو اسيدي فيبروئين ها، آمينو اسيد سريسين ابريشم را به همراه شكل ها و جداول و نمودارها ارايه كند. ضمنا براي تكميل تحقيق طبقه بندي كرمهاي ابريشم پرورشي را نيز به صورت نموداري ترسيم كرده باشد.
  4. دانشجوي درس مواد و خدمات مرجع رشته كتابداري و اطلاع رساني سوالي در خصوص "مدخل" مطرح نموده است. با توضيحات ارايه شده به نامبرده پي مي بريم به دنبال منبعي است كه به صورت كامل و جامع "مدخل" را توضيح داده باشد. ضمنا به كاربرد و نحوه توليد مدخل در آن منبع نيز پرداخته باشد.
  5. به گفت و گوي زير توجه كنيد. پس از پايان مصاحبه راه حل ارايه كنيد.

مراجعه كننده: سلام

كتابدار: سلام چه كمكي از بنده ساخته است

م: ببخشيد شما مي دانيد استينفو چيست؟

ك: آيا معني لغوي آن را مي خواهيد؟

م: خير اطلاعات كاملي آز آن را مي خواهم.

ك: مي توانم از شما سوال كنم به چه منظوري يا بهتر بگويم براي چه درسي...

م: بله اين ترم واحد درسي مديريت كتابخانه هاي دانشگاهي را دارم. استاد به هر دانشجو تكليفي داده است تا يك شبكه بين كتابخانه اي را معرفي كند. تكليف من در مورد استينفو است.

ك: پ استينفو يك شبكه بين كتابخانه اي است؟

م: بله ...

ك: به عبارت ديگر شما مقاله اي كامل در خصوص نام، تاريخچه، برنامه ها، اعضاء و ... مي خواهيد.

م: بله ...بله ... كاملا صحيح است.

  1. دانش آموزي به دنبال اطلاعات كشورهاي مختلف است. معلم درس جغرافياي عمومي كشورها از دانش آموزان خواسته است اطلاعات عمومي بيشتري از كشورها گردآوري كنند.

  2. دانشجوي رشته گياه پزشكي به دنبال اطلاعات اوليه درخصوص "موزائيك گل كلم" است تا بتواند پايه يك پژوهش كلاسي را در ارتباط با "موزائيك"  پي ريزي كند. چه منبعي را معرفي مي كنيد.
  3. آيا "ابن ميمون" فيلسوف بود. درباره او چه مي دانيد؟
  4. منبعي معرفي كنيد كه به افراد در خصوص مطالعات اوليه در حوزه  اصول عقايد، بنيان هاي فكري، شخصيت ها، منابع و ... مذهب شيعه كمك كند.
  5. " اشاعه گزينشي اطلاعات" چيست؟ توضيحاتي در حد معادل انگليسي، سرنام و حداكثر ده خط توصيف نياز داريم.


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۸/۱٠
تمرین 2
مربوط به درس مرجع شناسی عمومی
 روش حل تمرین
الف. بررسی پرسش و تجزیه و تحلیل موضوعی 
ب. انتخاب منبع یا منابع صحیح
پ. ارایه پاسخ مناسب
ت. پاسخ صحیح از منبع غلط صحیح نمی باشد.
ث. برای هر پرسش اول منبع صحیح و سپس پاسخ صحیح را ارایه کنید
ج. ضمنا کلیه پرسش ها و پاسخ ها صحیح را از تمرین یک تا پایان ترم در یک پوشه نگه داری نمایید
 
 
۱. برای آغاز پژوهش در خصوص طرحی تحقیقاتی در حوزه های علوم دامی، دام پروری، دامپزشکی، تولیدات دامی و ... نیازمند بررسی ادبیات موضوع در بخش بررسی وضعیت طرح می باشیم. چه راه حلی را پیشنهاد می کنید.
 
2. استاد کلاس تکنیک های روابط عمومی تکلیفی به دانشجویان ارایه نموده است که بر اساس آن روند توسعه کمی و کیفی انتشارات حوزه های ارتباطات، روابط عمومی، اطلاعات و ... بررسی نمایند. به نظر شما چگونه می توان با سرعت مناسب به نتیجه دلخواه رسید.
 
3. یکی از مدیران ارشد سازمان مدیریت درصدد است برای بودجه بندی سال آتی برآوردی از کمیت انتشارات این سازمان –علی الخصوص جزوات و استانداردهای فنی – در سال گذشته (1371 ) داشته باشد. راهکار شما چیست؟
 
4. مراجعه کننده ای پس از حضور در مقابل میز مرجع سوالی در خصوص مسایل روانی ویژه هنرمندان مطرح می کند. پس از مصاحبه مرجع به نتیجه می رسیم که نامبرده به اطلاعات کتابشناختی عنوانی خاص یعنی " روانکاوی و روان شناسی هنرمند" نیازمند است. بعد از ارایه اثر فوق و ادامه مصاحبه علاقمندی نامبرده را برای مطالعه بیش تر درک می کنید. برای ارضای علاقمندی نامبرده چه فعالیتی را دنبال خواهید کرد.
 
5. در جست و جوی کتابی از یک نویسنده با نام خسروی هستیم. نامبرده در حوزه مسایل جامعه شناختی روستاهای ایران فعالیت هایی پژوهشی داشته است. آیا می توانید اطلاعات کاملی ارایه کنید. آیا اطلاعات سایر آثار نامبرده قابل دسترس می باشد.
 
 6. برای تحقیق در درس تاریخ ادبیات ایران با موضوع ابوریحان بیرونی از کجا می توان شروع کرد.
 7. مدرسی در دانشگاه یک تکلیف ON-Line به دانشجویانی ارایه کرده است که در موقعیت های جغرافیایی مختلف یک کشور زندگی می کنند. تکلیف درسی آن لاین در خصوص کتاب پرورش زنبور عسل می باشد. چگونه می توان دانشجویان را به محل وجود منبع راهنمایی کرد.
 
8. کتابدار کتابخانه ای بر حسب علاقه شخصی در صدد تهیه کتابشناسی استاد شهریار می باشد. چگونه می توان اطمینان داشت که قبل از او کسی این کتابشناسی را تهیه نکرده باشد.
 9. برای سازماندهی منابع موجود در یک کتابخانه کوچک که در سال 84 تهیه شده است و دسترسی کمی به ابزارهای فهرست نویسی دارد چه راه حلی را توصیه می کنید.
 10. به سیاهه نسخ خطی موجود در کتابخانه مجلس نیاز داریم؟ راه حل شما چیست ؟


پيش نوشت‌ها
امکانات جانبی

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

Delivered by FeedBurner