كلاس مجازي
کلاس مجازی کلاس زندگی در دنیای اطلاعات

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

قدرت گرفته از فیدبرنر


عادات مشابه سازمان های ناکارآمد یا نظام اداری ما چه می‌خواهد؟

15 عادت مشابه سازمان های ناکارآمد یا نظام اداری ما چه می خواهد؟


بعد از تغييرات كوچك و بزرگ سياسي در كشورهايي مثل كشور ما به لحظه هايي مي رسيم كه سوالات اساسي در خصوص چيستي و چرايي سازمان برايمان ايجاد مي شود. بسياري از سازمان ها به ظاهر سرپا ديده مي شوند. اما نه تنها عملا پيشرفتي در جريان كار سازمان مشاهده نمي شود بلكه فشارهاي روحي، اقتصادي و اداري بسياري بر دوش عناصر سازمان مشاهده مي شود. ارتباطات در اين سازمان ها غالبا دچار مشكلات عديده اي است. ماهيت بسياري از سازمان ها اساسا زير سوال مي رود. سازمان هايي جديد بدون آينده نگري و تهيه زير ساخت هاي لازم به وجود مي آيند و سازمان هاي بسياري نابود مي شوند بي آن كه به اين پرسش كه " فعاليت هاي اين سازمان چگونه و توسط چه سازماني پي گيري خواهد شد؟ آيا اساسا وجود چنين سازماني از ابتدا خارج از قاعده نيازسنجي تشكيل شده است؟ آيا فعاليت هاي آن بخشي از نياز هاي جامعه نيست؟و ..." پاسخي درخور داده شود. سازمان هايي نيز بدون برنامه ريزي و تحقيق ادغام مي شوند. يا بخشي از فعاليت ها جا به جا مي شوند. نفس اين تغييرات الزاما مي تواند منفي نباشد. اما پرسش مهم اين است چرا سازمان ها ما هيچ گاه در پس هيچ تغييري روندي مثبت را طي نمي كنند. وجوه مشترك سازمان هاي ما چيست؟ كه دردهاي اكثر آن ها تا اين حد به هم ديگر شبيه است. آيا سيستم مديريتي در نظام اداري ما و در راس سازمان ها داراي بيماري خاصي نيست. ذيلا به " حداقل "‌14 عادت مشابه سازمان هاي ناكارآمد اشاره مي شود. 7 عادت قرمز برگرفته از نوشته اي است با عنوان 7 عادت مشابه شركت هاي ناكارآمد نوشته ديويد لنارد ترجمه توفيق وحيدي آذر در نشريه مديريت شماره 112-111 كه با تلخيص و تغيير آورده شده است. عادات آبي از اينجانب مي باشد.

سازمان های "بله قربان" يا هر چه شما بفرماييد.
مديران در اين سازمان ها جز به كلمه بله قربان عادت نكرده اند. مفهوم كار كارشناسي "هر چه شما بفرماييد" است.
سازمان هایی که به جای "ماهیت به ظاهر" می اندیشند
براي يك تصميم گيري مهم يك دقيقه وقت صرف مي شود و براي تدارك يك نامه، گزارش يا سخنراني هفته ها بحث مي شود. تصميم گيري در خصوص رنگ ميز، اندازه سالن، يا نحوه سفارش يك دسته گل و محل قرارگيري آن و نور ... بسيار حياتي تر از طراحي استراتژي هاي سازمان است.
سازمان هایی که مدیران آن خود را در نقش "معلم ادبیات" جای می کنند
فارغ از محتواي گزارش تصحيح ديكته و خط كشيدن زير عبارات و جملات با اين هدف كه اشتباهات انشايي را به نمايش بگذارد مهم تر است. مهم نيست چه كار كرده ايد مهم اين است كه در ابتداي نامه عبارت "احتراما" "با احترام " نوشته شده است.
سازمان هایی که شعار می دهند "من گروه های کاری بزرگ" را دوست دارم يا به نظر همه احترام مي گذارم.
براي نحوه توزيع يا سرو چاي يك جلسه با حضور همه پرسنل سازمان تشكيل خواهد شد.
سازمان هایی که می گویند همه چیز باید به "نفع من" باشد
آيا تصميم اتخاذ شده باعث سودي مادي يا اداري براي من خواهد شد. در صورتيكه جواب بله باشد اين تصميم در راستاي منافع سازمان است. مهم اين است كه "من" بتوانم با آن براي خود اعتباري بيش تر كسب كنم. مثلا پست بالاتر در آينده يا خوش خدمتي با مافوق.
سازمان هایی با دیدگاه "من یک مهندس هستم"
نه تنها نتيجه اطلاعات و گزارش ها را مي خواهم بلكه تمام داده هايي كه منجر به چنين تصميمي شده است را براي من بياوريد. به جاي يك صفحه براي تصميم گيري هزاران صفحه براي تصميم گيري.
سازمان هایی که می گویند "هیچ کس به ما چیزی نگوید"
هيچ كس به اندازه من در راه تعالي سازماني تلاش نمي كند و صلاح ملك خويش خسروان دانند. هر گونه دخالتي فضولي توسط عده اي نادان است.
سازمان هایی که به جای "تغییرات از بالا به پایین" برای تغییر فشار می آورند
اشكال از نظام برنامه ريزي و خطا در تعيين صحيح استراتژي ها است. اما براي پاسخ به اين سوال كه چرا سازمان كاميابي موثري در رسيدن به اهداف خود ندارد بايد از تغيير نگهبان درب سازمان تا مديريت هاي رده هاي مياني شروع كرد.
سازمان هایی که به جای "تمرکز بر برنامه ها به تغییر مدیران غیر وابسته" فکر می کنند
آيا نيروهاي موجود توان اجراي برنامه ها را دارند. روند اجراي برنامه چيست؟ در صورت اشكال در برنامه بايد كساني تغيير يابند كه همراه با مدير ارشد به جاي نقد برنامه به نقد افراد نمي پردازند.
سازمان هایی که به جای "استراتژی، اهداف ، خط مشی ها و برنامه های کلان کاری سازمان به کلیات می پردازند و هیچ گاه برنامه های آن ها عملیاتی" نمی شود
به جاي استراتژي و اين كه بايد سازمان در افقي خاص به چه نتايجي برسد در سخنراني هاي هر ساعته از ما مي خواهيم... و ما ... استفاده مي گردد. شعار به جاي استراتژي
سازمان هایی که به جای "گزارش عملکرد جزوه های رنگی صحافی شده" حاوی تکرار شعارهای انتخاباتی تحویل می دهند
مهم نيست چه كار مي كنيم و كرده ايم مهم اين است كه زرق و برق گزارش صحافي شده چشم مديران مافوق را بگيرد.
سازمان هایی که "مدیران ارشد همیشه کارتابلی پر از کارهای انجام نشده به جای کارهای برنامه ریزی شده هر روزه برای بردن به خانه" دارند
آن قدر سرم شلوغ است كه نمي توانم به كارهاي سازمان برسم.!!! به همين دليل كارها را به منزل مي برم تا در منزل به جاي رسيدگي به امور خانواده به امور سازمان برسم.
سازمان هایی که به جای "جلسات کاری تخصصی در سطوح کارشناسی جلسات سطوح بالای مدیریتی برای تعریف از خود" تشکیل می دهند.
نيازي به تصميم كارشناسان نيست. بگوييد اين كار را بكنند.... فرياد احسنت ... احسنت .. چه تصميم قاطعي از سوي معاونان و مشاوران..
سازمان هایی که مدام "اشکالات کار خود را به گذشته نسبت" می دهند.
قربان سيستم درست كار نمي كند... لعنتي ها ... تمام مدت خوردند و خوابيدند و اين سيستم معيوب و بيمار براي ما ارثيه گذاشته اند... همه اين اتفاقات تقصير آن ها است... از دست ما هم كاري بر نمي آيد.
سازمان هايي كه به جاي "فكر به فردا و زندگي در امروز به امروز فكر و در گذشته زندگي" مي كنند.
ما چه بوده ايم. چه كرده ايم. به جاي چه كار خواهيم كرد و به كجا خواهيم رسيد در گزارش ها و اعلام برنامه هاي سازمان بيداد مي كند



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۱۱/۱٦
با سلام و ضمن عذر خواهی به اطلاع می رساند
کلاس های اینجانب در روز چهارشنبه مورخ ۱۸ بهمن هشتاد و پنج
 تشکیل نخواهد شد.
بدیهی است از هفته آینده
در خدمت دانشجویان محترم خواهم بود. 
 با احترام-بیگلو


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۱۱/٤
دانشجویان درس رایانه و کاربرد آن
- که نمره آنها ناتمام اعلام شده است -
مرکز فرهنگ و هنر
هر چه سریع تر
از طریق ای میل با اینجانب
 تماس بگیرند.


بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۱۱/٤

 

راهنماي پاسخ‌گويي به سوالات:

1.       آزمون به صورت كتاب باز بوده و در محل كتابخانه با استفاده از منابع صورت مي‌پذيرد.

2.       استفاده از ماشين حساب، رايانه، رايانه همراه، MP3 Player و ساير ابزارها مجاز نمي‌باشد.

3.       پاسخ غلط نمره‌ي منفي ندارد.

4.       بارم هر سال يك نمره مي باشد.

5.       در پاسخ به هر سوال ذكر اطلاعات كتاب‌ شناختي ذيل الزامي است.

الف. عنوان كامل منبع معرفي شده براي هر پرسش

ب. مولف/ مولفان/ مترجم/ ناشر و سال نشر اثر

ج. شماره بازيابي اثر مندرج در برچسب پشت كتاب

د. صفحه/ صفحات پاسخ

ه. شرح مختصري از پاسخ در حد يك الي دو خط

 

پرسش‌ها

1.   در سفر به يكي از استان‌ها در محاوره‌ي عمومي عبارت " محصل بي چوب" كاربرد زيادي داشت. آيا مي‌توانيد اطلاعاتي در اين خصوص ارايه كنيد.

2.   دانشجوي دكتراي يكي از رشته‌هاي وابسته به  جنگل و مرتع نياز به اطلاعاتي در خصوص مساحت جنگل‌كاري و توليد نهال بر حسب استان‌ها در سال 82 دارد. آيا مي‌توان منبعي به او ارايه كرد كه اطلاعات آن موثق و قابل اعتماد باشد.

3.   مدرس درس دستور زبان انگليسي مي‌خواهد يك منبع جامع و كاربردي در حوزه‌ي دستور زبان انگليسي به دانشجويان به عنوان يك منبع قابل مراجعه معرفي كند كه هميشه كمك‌كار آن‌ها باشد. به نظر شما چه منبعي مناسب است.

4.   داوطلب شركت‌كننده در آزمون دكتراي رشته "مديريت آموزش عالي" به اطلاعات نسبتا كاملي در خصوص تاريخچه‌ي آموزش عالي در ايران، همراه با جداول و اطلاعات مقايسه‌اي، وضعيت دانشگاه‌هاي ايران، در طي سال‌هاي 57 تا اوايل دهه‌ي هشتاد دارد. چه كمكي به او مي‌توان كرد.

5.   در ارجاعات يك مقاله‌ي علمي، به عنوان يك نشريه، به شرح مقابل برخورد كرده‌ايم. " ريد پيسن پروتكشن" آيا مي‌توانيد اطلاعات كامل انتشار اين نشريه را ارايه فرماييد.

6.   "قرائت‌خانه‌ي اسلاميه" در چه سالي و در كجا تاسيس شد. علت تعطيلي آن چيست؟ آيا مجددا اين قرائت‌خانه بازگشايي شده است.

7.   به منظور ارايه‌ي اطلاعاتي در خصوص "يِنگَه نوسخه" يا "گيره" به دانشجويان پودماني رشته‌ي فرش دستبافت چه منبعي  را معرفي مي‌كنيد.

8.   براي اطلاع از مشخصات كامل سمينار و ارايه دهنده‌ي مقاله‌اي با عنوان  " تصفيه‌پذيري فاضلاب كارخانه توليد سموم علف كش"  چه پيشنهادي مي‌كنيد.

9.     آيا "بلقيس اولادي قاديكلاني" پزشك متخصص زنان و زايمان است. سوابق كاري، تحصيلي و پژوهشي او چيست؟

10. پايان نامه‌ي" طرح نظام ملي اشاعه‌ي گزينشي اطلاعات SDI  براي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور" توسط  و به راهنمايي چه كسي، در چه سالي و در كدام دانشگاه ارايه شده است.

11. براي شناخت جامع و كامل كتاب شامل اجزاي فيزيكي، شيوه‌ي نگارش، فصل بندي، چاپ، نسخه‌ي دست‌نويس و مواردي از اين دست چه منبعي را معرفي مي‌كنيد.

12.   مشخصات جغرافیایی  "جارو" را ذکر کنید ؟



بازدید : مرتبه
تاريخ : ۱۳۸٥/۱۱/٤

مركز آموزش عالي كشاورزي

نمرات آزمون مرجع شناسي عمومي فارسي

  1. نمرات براساس مجموع كار عملي و آزمون كتبي اعلام شده است.

  2. شماره‌هاي اعلام شده چهار رقم انتهايي شماره دانشجويي است.

شماره دانشجويي

نمره

شماره دانشجويي

نمره

1028

16

1013

11

1021

15

1015

11.5

1047

11

1027

9

1004

12

1045

11

1025

10

1018

10

1031

16

1005

1

1043

18

1038

11.5

1016

16

1019

15

1039

8

1020

17

1030

10

1046

10

1042

16

1036

11

1060

17

1050

10

1001

7.75

1002

16

 

 

 

 



پيش نوشت‌ها
امکانات جانبی

ایمیل خود را برای اشتراک در فید کلاس مجازی وارد کنید:

Delivered by FeedBurner